Kebab og gyros utfordrer taco som helgefavoritt, spesielt med den svenske aktøren Super Mønsj som opplever stor etterspørsel i Norge. Meny rapporterer om utsolgte hyller kort tid etter lansering.
Kebab og gyros appellerer bredt fordi man kan sette sammen retten selv, på samme måte som taco. Coop lanserer også en ny serie med kebab- og gyros-produkter, inspirert av den svenske trenden, men med norsk kjøtt.
Flere aktører har lansert kebabprodukter og bidrar til å drive trenden.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
20 dager siden
Artikkelen omhandler lanseringen av Yoplait Kvarg i Norge, en ny kvarg-yoghurt som konkurrerer med Tines Kesam. Produktet har blitt svært populært og salget overgår forventningene. En kostholdsrådgiver uttrykker bekymring for et økende «proteinhysteri» og påpeker at de fleste ikke trenger å øke proteininntaket. Butikkjeder som Coop og Meny bekrefter den høye etterspørselen etter proteinrike meieriprodukter, og fremhever Yoplait Kvarg som en av de mest populære lanseringene.
1 måned siden
Artikkelen belyser den økende populariteten til proteinrike produkter i norske matbutikker. Meieriprodusenter som Q-meieriene og Tine responderer på etterspørselen ved å lansere nye produkter. Ifølge en ernæringsfysiolog dekker et balansert kosthold proteinbehovet for folk flest, mens en personlig trener argumenterer for at de som ønsker å bygge muskler trenger ekstra protein. Undersøkelser viser at et stort antall nordmenn anser protein som viktig, og at proteinprodukter appellerer til et bredt spekter av aldersgrupper.
3 måneder siden
En dansk matvarekjede har lansert en ny type kjøttdeig bestående av 50% oksekjøtt og 50% kyllingkjøtt, med mål om å redusere CO2-avtrykket. Produktet er tilgjengelig i flere butikker i Danmark. Den nye deigen møter skepsis fra kokk Jan Henrik Syversen, som mener det er et økonomisk grep og ikke et kvalitetsprodukt. Norske dagligvarekjeder har foreløpig ingen planer om å lansere lignende produkter, men fokuserer på andre klimasmarte alternativer. Norske kjøttprodusenter fremhever også at norsk kjøtt har lavere utslipp enn internasjonalt gjennomsnitt.
2 måneder siden
En viral trend på TikTok har ført til en markant økning i salget av bakte poteter i norske dagligvarebutikker. Rema 1000 har sett en salgsøkning på 22 prosent de siste to ukene, mens Kiwi melder om en økning på 27 prosent for bakte poteter og hele 80 prosent for kebabdressing. Coop har også registrert en betydelig vekst på 33 prosent i salget av bakepoteter siden nyttår. Trenden har også påvirket salget av tilbehør som bacon, kebabdressing og revet ost. Dagligvarekjedene ser positivt på trenden, da den fremmer et sunt kosthold med økt inntak av grønnsaker.
20 dager siden
Kokosmelk har blitt en populær ingrediens, drevet av TikTok-trender som chia-pudding og mango sticky rice. Dette har ført til tomme hyller i flere butikker. Kiwi melder om leveringsutfordringer, men forsikrer at de fyller på så raskt de kan. Coop Extra har sett en betydelig salgsøkning, mens Rema 1000 ikke har opplevd mangel. Dette er ikke første gang populære trender har ført til at butikkhyllene tømmes for varer; tidligere har cottage cheese, Dubai-sjokolade og andre matvarer opplevd lignende etterspørsel.
1 måned siden
Artikkelen viser at mange søker etter sunnere alternativer som salat og poke bowl på matleveringstjenester som Wolt og Foodora, men at burger, pizza og kebab fortsatt er mest populært. Wolt observerte en økning i søk etter sunn mat, men salgsstatistikken viser at «comfort food» fortsatt er populært. Foodora ser en økende trend i bestillinger av vegetarmat, spesielt ved starten av året, og forventer videre vekst i vegansk og andre internasjonale retter, mens tradisjonelle bestselgere som kebab kan oppleve en nedgang.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en markant økning i salget av kiwi og bakepoteter hos flere dagligvarekjeder i Norge. Sosiale medier, spesielt TikTok, har skapt trender som fører til økt etterspørsel etter disse produktene. Norgesgruppen melder om over 100 prosent økning i salget av kiwi, grunnet påstander om at frukten kan forbedre søvn. Salget av bakepotet har også økt, inspirert av «Potetmannen98» på TikTok. Coop og Rema 1000 bekrefter også økt salg av bakepoteter, og Rema 1000 ser positivt på trenden som fremmer grønnsaker. Dagligvarekjedene jobber for å holde tritt med den plutselige etterspørselen.
3 måneder siden
Flere matbutikker opplever tomme hyller etter julehandelen, med mangel på blant annet kjøtt, kylling og tacoprodukter. Årsakene er sammensatte, inkludert høy etterspørsel under julehandelen, flere helligdager og utfordringer med råvaretilgang hos produsentene. Snøvær har også skapt leveringsproblemer, spesielt på Sørlandet. Coop og Rema 1000 bekrefter utfordringene, men forsikrer at de jobber med å fylle på varelagrene. Kiwi melder at de ikke er utsolgt for tacokrydder og -saus, men at det kan ha vært midlertidig tomt i enkelte butikker på grunn av stor etterspørsel.
2 måneder siden
Prisen på taco, en populær fredagsrett, har steget mer enn den generelle prisveksten i Norge det siste året, ifølge SSBs «tacoindeks». Vegetartaco har opplevd en enda større prisøkning. Selv om taco har blitt dyrere, har ikke prisstigningen vært like høy som for matvarer generelt. Økningen i tacopriser skyldes hovedsakelig dyrere salsa og dipp, mens tomater har blitt billigere og dermed dempet prisveksten noe. Indeksen viser en markant økning i tacoprisene sommeren 2022 og 2023.
5 dager siden
Dagligvareaktører i Norge melder om knapphet på norsk storfekjøtt, noe som fører til økt bruk av importerte råvarer for å unngå tomme hyller. Norgesgruppen og Coop opplyser at de i hovedsak ønsker å selge norsk kjøtt, men benytter import når det norske markedet ikke dekker etterspørselen. Nortura, som regulerer kjøttmarkedet, bekrefter at det importeres rundt 9000 tonn storfekjøtt årlig, tilsvarende ni prosent av markedet. Tilførslene av storfe har vært som forventet, men det er noe lavere innmeldinger av ku etter mars, noe som skaper knapphet. Leverandører som Nordfjord Kjøtt opplever også underdekning, men importerer ikke råvarer. Nortura forventer at situasjonen vil bedre seg, men varsler en nedgang i tilførslene i 2025. For å sikre norsk kjøtt anbefales produkter fra Gilde og Prior, som alltid garanterer norsk råvare.
10 dager siden
En løpebølge har truffet Norge, og sportsbutikkene melder om en kraftig økning i salg av løpesko og utstyr. XXL, Löplabbet og Intersport rapporterer om stor interesse, spesielt for konkurransesko og dyrere modeller. Nordmenn er opptatt av det nyeste utstyret, og løpevester og drikkesekker er blitt populært. Kundene er mer bevisste på hva de trenger, og etterspørselen etter «performance»-sko er stor. Spesielt «supertrainers» som Asics Superblast 2 er vanskelig å få tak i, da de raskt blir utsolgt.
2 måneder siden
Rema 1000 har lansert frosne granateplekjerner, som raskt har blitt en hit blant kundene. Produktet, som ofte brukes som topping på cottage cheese eller gresk yoghurt, har fått mye oppmerksomhet i sosiale medier, med mange «løp og kjøp»-videoer. Populariteten har ført til at flere butikker melder om å være utsolgt, men Rema 1000 forsikrer at de jobber med å fylle på lagrene. Artikkelen beskriver også hvordan man enkelt kan rense et granateple under vann for å unngå søl.
4 dager siden
Matinfluenser Kristoffer Gregersen reagerte da han oppdaget noe hos Meny. Han stusset da han skulle handle karbonadedeig.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler fastelavnsboller i København, hvor trenden har eksplodert med ekstravagante varianter og høye priser. Spesielt Maison D'Angleterre skiller seg ut med sine luksusboller toppet med kaviar og bladgull. Matformidler Helle Øder Valebrokk mener utviklingen har gått for langt og etterlyser mer fokus på kvaliteten av selve bollen i Norge. Selv Noma har deltatt i trenden, noe som førte til lange køer. Artikkelen belyser kontrasten mellom tradisjonelle og moderne fastelavnsboller.
4 måneder siden
Nordmenn strømmer til Sverige for å handle julevarer, tiltrukket av lavere priser. Butikker ved grensen opplever en betydelig økning i kundetall sammenlignet med fjoråret. Populære varer inkluderer kjøtt, ost, brus og apotekvarer. Enkelte kunder påpeker at man må være bevisst for å finne de beste tilbudene. Tall fra SSB viser en økning i grensehandelen på 1,2 milliarder kroner fra samme periode i fjor, noe som bekrefter trenden med økt handel over grensen.