Tech-gigantenes reklamedominans truer norske mediers bærekraft
Norske mediers bærekraft og dermed demokratiets infrastruktur trues av store tech-giganters dominans i reklamemarkedet. En betydelig andel av digitale reklameinntekter forsvinner ut av landet, noe som svekker grunnlaget for uavhengig journalistikk.

Kort oppsummert
- Store tech-giganter som Facebook og Google tar en stadig større andel av det norske digitale reklamemarkedet, mens norske mediers digitale annonseinntekter faller.
Artikkelen belyser den alvorlige situasjonen for norske redaktørstyrte medier, der store globale tech-selskaper som Facebook og Google tar en stadig større andel av det digitale reklamemarkedet. Dette fører til at digitale annonseinntekter for norske medier faller drastisk, til tross for høy digital dekning.
Siden 2007 har norske avisers annonseinntekter sunket fra 12 til 4 milliarder kroner. Artikkelen hevder at denne utviklingen truer grunnlaget for fri og uavhengig journalistikk og svekker demokratiets infrastruktur, da tech-gigantene ikke investerer i norsk journalistikk eller følger samme etiske regelverk som redaktørstyrte medier.
Det oppfordres til handling fra både annonsører, som bør prioritere annonsering i norske medier, og politikere, som må sikre rettferdige rammebetingelser, effektiv skattlegging av globale aktører og vurdere støtteordninger. Mediene må også selv forbedre brukeropplevelsen og samarbeide for å møte utfordringene.
Tellef Raabe
Dagbladet
NHH
Mediebedriftenes Landsforening (MBL)
Norge
Lillehammer
USA