
Meta kritiseres for å tillate og tjene på svindelannonser
Artikkelen retter skarp kritikk mot Meta for å tillate og profittere på sponsede svindelannonser på plattformer som Facebook og Instagram. Disse annonsene misbruker ofte kjente medier og personligheter, noe som reiser alvorlige spørsmål om plattformselskapets ansvar og konsekvensene for brukere og medietillit.
Kort oppsummert
- Meta kritiseres for å tillate og tjene penger på sponsede svindelannonser på sine plattformer.
Artikkelen retter sterk kritikk mot Meta (Facebook, Instagram) for å tillate og tjene penger på sponsede annonser som er åpenbare svindler. Disse annonsene etterligner ofte anerkjente medier, komplett med logoer og journalistnavn, og misbruker kjente personer som Fredrik Solvang, Kristoffer Hivju og Nicolai Tangen for å lokke brukere inn i falske investeringsopplegg.
Skribenten stiller spørsmål ved Metas kvalitetskontroll og ansvar, spesielt for betalt innhold.
Det argumenteres for at det trengs strengere lovgivning for å holde sosiale mediegiganter ansvarlige, og det pekes på at praksisen fører til økonomiske tap for ofre og svekker tilliten til ekte medier.
Fredrik Solvang
Kristoffer Hivju
Nicolai Tangen
Meta
Nettavisen
Norges Bank
Norge