Ultraløp: Mer enn likes, handler om indre styrke
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
Løpelegenden Ingrid Kristiansen kritiserer ultraløp som «idiotisk» og drevet av sosiale medier-likes, men en ultraløper nyanserer bildet. Artikkelen utforsker dypere motivasjoner som mental vekst og indre styrke, utover overfladisk bekreftelse.
Løpelegenden Ingrid Kristiansen har uttalt til VG at ultraløp er «så dumt at hun ikke har ord», og mener mange unge driver med det for å få likes i sosiale medier. En ultraløper og forfatter av denne artikkelen, som selv driver med ultraløping på et ikke-profesjonelt nivå, utfordrer dette synet og søker å tydeliggjøre nyansene. Forfatteren understreker at egen motivasjon er et ønske om å utfordre seg selv og vokse mentalt og menneskelig, ikke for sponsoravtaler, prestasjonspress eller sosial bekreftelse.
Selv om forfatteren deler bekymringen for ekstreme mål uten tilstrekkelig trening og restitusjon, advarer vedkommende mot å anta at alle løper av destruktive grunner som flukt, kroppsbilde eller behov for å føle seg «god nok». Ultraløping handler for forfatteren om å bygge indre motstandskraft og mental resiliens som kan overføres til andre livsområder. Det erkjennes at ultraløping sliter på kroppen og krever kunnskap, men det kan også gi tilbake troen på egen styrke og verdien av det langsomme og seige.
Forfatteren, med faglig bakgrunn innen psykologi, helse og ernæring, fremhever viktigheten av ærlighet med seg selv om motivasjon og balanse mellom trening, søvn, mat og hvile. Artikkelen oppfordrer til nysgjerrighet og lytting til de mange ulike grunnene folk har for å løpe langt, og feirer gleden i bevegelse, natur, mestring og fellesskap.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!