David Synstelien, målvakt for Gamle Oslo og en populær profil på sosiale medier, har over 400. 000 følgere på TikTok, men har ikke tjent penger direkte fra plattformen.
Han fokuserer på å inspirere følgere fremfor å være en salgskanal, og det tok nesten to år før han begynte å tjene penger på innholdet sitt. Sosial medie-ekspert anbefaler han å vurdere Snapchat for å generere inntekter i Norge.
Synstelien startet sin satsing på sosiale medier da han ble benket på college, og har siden brukt plattformene til å dele sin lidenskap for fotball og målvaktspillet. Han har også fått muligheten til å trene med profesjonelle klubber og trenere, og understreker at fotballen er hans hovedprioritet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
22 dager siden
Landslagsprofil Ingrid Syrstad Engen (26) har inngått samarbeid med et kjendismanagement for å styrke sin profil utenfor fotballbanen og være et forbilde for unge. Manager David Eriksen, kjent fra «Alle elskar David», skal hjelpe henne med dette, og understreker at fotballen er første prioritet. Han påpeker at det er uvanlig i Norge, men vanlig i utlandet. Engen vil bruke sosiale medier for å inspirere unge og vise frem fotballhverdagen. Landslagssjef Gemma Grainger beskriver henne som en rollemodell.
1 måned siden
Tobias Tverberg (24) fra Sandefjord investerte én million kroner i et fond etter å ha spart penger fra panting og deltidsjobber siden 2022. Han startet med flaskepanting og småjobber for å bygge kapital. En TikTok-video der han viser hvordan han tjener 60.000-100.000 kroner ekstra i måneden gjennom investeringer, ble svært populær. Tverberg deler sine tips om investering og understreker viktigheten av å starte i det små og ikke investere mer enn man har råd til å tape. Økonom Lene Drange roser Tverbergs initiativ, men anbefaler å spre risikoen ved å investere i ulike markeder, inkludert bolig.
3 måneder siden
Den svenske kulekjøreren Walter Wallberg (24) avslører at han tjener 45.000 kroner per innlegg i sosiale medier. Han bruker bevisst bilder med bar overkropp for å øke engasjementet og inntektene. Wallberg har 82.000 følgere på TikTok og 37.000 på Instagram, og inntektene fra sosiale medier er like store som fra idretten. Han vant OL-gull i 2022 og satser nå mot VM i mars og OL i 2026. Til tross for sin suksess har kjæresten hans nesten dobbelt så mange følgere i sosiale medier.
19 dager siden
Influenser Oskar Westerlin tjener store penger på sosiale medier, med en potensiell daglig inntekt på 30.000 kroner. Selskapet hans, «Fjeldberg Westerlin», har hatt en betydelig omsetningsvekst de siste årene. Westerlin har oppnådd over 400 millioner visninger på sine mest populære videoer. Han har imidlertid møtt kritikk for manglende åpenhet rundt produksjonen av sitt klesmerke og bruk av fossile materialer. I tillegg til sosiale medier, lanserte Westerlin «Oskars trippel sjoko» i 2023 og har hatt suksess med å promotere produkter som YT proteinyoghurt.
22 dager siden
Barcelona-spiller Ingrid Syrstad Engen har inngått et samarbeid med kjendismanager David Eriksen for å bli et større forbilde for unge. Engen ønsker å vise frem fotballhverdagen sin og inspirere unge jenter og gutter til å drømme om det samme. Eriksen fremhever at slike samarbeid er uvanlige i Norge, men vanlige i andre land, og at de må tilpasse seg Engens fotballhverdag. Engen forteller at hun selv manglet kvinnelige forbilder som ung og ønsker å fylle den rollen for andre.
16 dager siden
Turneren og influenseren Olivia Dunne (22) avslutter sin turnkarriere etter NCAA-mesterskapet. Dunne har oppnådd stor popularitet og tjent betydelige summer på sosiale medier og reklame. Hun ser frem til å bruke mer tid med kjæresten, baseballspilleren Paul Skenes, og fokusere på sin karriere som influenser og modell. Dunne har rundt åtte millioner følgere på TikTok og en anslått formue på 65 millioner kroner.
4 måneder siden
Terje Mollestad (46) fra Grimstad har sett 453 fotballkamper i 2024, og overgått sitt opprinnelige mål på 300. Han har reist til 16 land, inkludert Norge, Tyskland og England, for å se fotballkamper på alle nivåer. Mollestad beskriver sin hobby som en «samlemani» og foretrekker live-opplevelsen fremfor TV. Han dokumenterer reisene sine på TikTok under navnet «Nordicstadiums». Han har ofret tid med venner og familie for å reise, men har en fleksibel jobb og ingen barn, noe som gjør det lettere. Han planlegger å fortsette med banehopping, men vil fokusere på nye land og baner i fremtiden.
1 måned siden
Patrick Berg avslører at han forsøkte å overtale Andreas Schjelderup til å returnere til Bodø/Glimt på lån. Schjelderup bekrefter samtalen, men valgte å bli i Benfica. Berg forteller også at Schjelderups dedikasjon til egentrening som ung var en inspirasjon for andre spillere i klubben. Nå er Schjelderup en del av det norske A-landslaget og har et mål om å delta i VM i 2026. Schjelderup har tidligere spilt for Nordsjælland og har fått tillit i Benfica og spilt Champions League.
3 måneder siden
Influenser Øyunn Krogh, kjent fra «Sommerhytta», tar et nytt steg i karrieren ved å selge sine tjenester selv. Hun har vært en del av Simpl management i fem år, men ønsker nå å stå mer på egne ben og ta fullt ansvar for egne prosjekter. Krogh understreker at hun fortsatt vil være tilknyttet managementet, men vil ha direkte kontakt med kundene. Hun forteller at hun har blitt godt ivaretatt, men at hun nå, i en alder av snart 30, er sulten på å lære mer og utvikle seg videre. Før sin karriere som influenser jobbet Krogh som miljøarbeider og har en bachelor i prosjektledelse.
3 måneder siden
Artikkelen utforsker hvordan bloggere og influencere utvikler seg fra profiler i sosiale medier til bedriftseiere, og de utfordringene som følger med. Den svenske influenceren Matilda Djerf er et eksempel på en som har fått kritikk for dårlig behandling av sine ansatte. Influensermarkedsføring er en milliardindustri, men det er viktig med tydelig merking av reklame og bevissthet rundt rollen som forbilder. Flere norske influencere har lykkes med å bygge store virksomheter, men kontroverser kan påvirke merkevaren. Likevel kan feiltrinn også styrke merkevaren på sikt.
1 måned siden
Andreas Schjelderup, eit norsk fotballtalent i Benfica, skapte nyleg kontroversar med eit kryptisk Instagram-innlegg etter å ha vore benkeslitar i ein kamp. Innlegget vart tolka som misnøye med manglande speletid. Ein Benfica-kommentator meiner slike innlegg skapar unødvendige spekulasjonar og ikkje hjelper spelaren. Schjelderup sjølv forklarer at innlegget handla om forventninga til landslagssamlinga og avviser at det var meint negativt, men er klar over at det skapte reaksjonar. Ein Benfica-ekspert påpeiker at Schjelderup har støtte frå fansen, men må jobbe hardt for å overtyde trenaren, som krev mykje defensivt arbeid og favoriserer etablerte spelarar.
3 måneder siden
Tobias Becs, kjent for sin freestyle-fotball, deltar i «Mesternes mester» og imponerer med sine ferdigheter. Han har møtt og trikset foran flere av verdens største fotballstjerner, inkludert Lionel Messi og Ronaldinho. Becs er ikke bare en utøver, men også en entreprenør som jobber for å fremme fotballtriksing globalt. Han bruker sosiale medier aktivt og driver sitt eget sportsmerke. Selv om sporten er større i utlandet, håper Becs at hans deltakelse i realityprogrammet vil bidra til å øke interessen for fotballtriksing i Norge. Han har allerede markert seg som en sterk konkurrent i programmet, spesielt etter å ha vist god utholdenhet.
28 dager siden
Artikkelen omhandler Asbjørn Sandøy, kjent som Kokkejævel, som delte sitt skatteoppgjør på Facebook, noe som skapte stort engasjement med over 700.000 klikk. Sandøy forklarer at han ønsker åpenhet rundt privatøkonomi og at han deler både gode og dårlige tider. Han forteller også om overskuddet i butikken KuliNarnia, og at hans motivasjon er å sikre sine barn økonomisk. Sandøy avslører at han endrer strategi for neste år, og vil forsøke å betale mindre forskuddsskatt for å unngå å få penger tilbake, og heller investere pengene. Han lover å dele resultatet av sin nye strategi på Facebook neste år.
2 dager siden
Fotballstjernen Erling Braut Haaland har åpnet en offentlig Snapchat-konto. Der gir han fansen et sjeldent innblikk i sin hverdag og svarer på kommentarer.
3 måneder siden
Reiseinfluenser Helene Myhre, kjent som «helenemoo», har flyttet til Lofoten og er bevisst sitt ansvar for turisme. Hun har i flere år inspirert hundretusener til å besøke ulike steder i Norge, og har nå 1,1 millioner følgere på Instagram. Myhre er opptatt av å dele steder på en måte som respekterer både natur og lokalbefolkning. Hun opplever et stort ansvar og vurderer nøye om steder tåler et stort antall besøkende før hun deler dem. Reiselivssjefen i Lofoten ønsker dialog med Myhre for å sikre god informasjon til turister, spesielt om sikkerhet og forhold i regionen. Myhre ønsker å inspirere til friluftsliv, men også å fremme ansvarlig ferdsel i naturen.