Nyhetssaker
Nettavisen logo

Nettavisen

Influensere donerer for følgere: Møter kritikk på TikTok

En trend der influensere lover donasjoner til Barnekreftforeningen for hver følger eller likerklikk under FotballtrøyeFredag, har skapt stort engasjement. Metoden møter imidlertid kritikk fra flere som mener den utnytter en viktig sak for personlig vinning.

1 måned siden

3 min lesetid

Kort oppsummert

  • Influensere har lovet å donere penger til Barnekreftforeningen basert på antall følgere eller likerklikk under FotballtrøyeFredag.

Under årets FotballtrøyeFredag, en innsamlingsdag for barn med kreft, har flere influensere på TikTok lovet å donere penger til Barnekreftforeningen basert på antall nye følgere eller likerklikk de får på videoene sine. Denne metoden har ført til sterke reaksjoner og kritikk fra andre brukere på sosiale medier, som mener profilene utnytter en viktig sak for å skaffe seg flere følgere. TikTok-profil Maria Dammyr lovet 1 krone per likerklikk, men donerte kun 2000 kroner etter at videoen fikk over 80.

000 likes, noe som førte til kritikk. Hun forklarer at hun ikke hadde midler til å donere den fulle summen og at hun satte en grense.

"Farmen"-profil Lea Steen forsvarer metoden og hevder den bidrar til at flere donerer, da det er enklere å trykke følg enn å vippse. Barnekreftforeningen uttrykker på sin side takknemlighet for engasjementet og melder om et rekordhøyt innsamlingsresultat på 15,2 millioner kroner, en betydelig økning fra året før.

Lea Steen

Maria Dammyr

Stine Nevjar

Barnekreftforeningen

TikTok

Nettavisen

Kreftforeningen