Under årets FotballtrøyeFredag, en innsamlingsdag for barn med kreft, har flere influensere på TikTok lovet å donere penger til Barnekreftforeningen basert på antall nye følgere eller likerklikk de får på videoene sine. Denne metoden har ført til sterke reaksjoner og kritikk fra andre brukere på sosiale medier, som mener profilene utnytter en viktig sak for å skaffe seg flere følgere. TikTok-profil Maria Dammyr lovet 1 krone per likerklikk, men donerte kun 2000 kroner etter at videoen fikk over 80.
000 likes, noe som førte til kritikk. Hun forklarer at hun ikke hadde midler til å donere den fulle summen og at hun satte en grense.
"Farmen"-profil Lea Steen forsvarer metoden og hevder den bidrar til at flere donerer, da det er enklere å trykke følg enn å vippse. Barnekreftforeningen uttrykker på sin side takknemlighet for engasjementet og melder om et rekordhøyt innsamlingsresultat på 15,2 millioner kroner, en betydelig økning fra året før.