
TikToks reklameforbud: Politikere slipper gjennom med betalte annonser
2 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
2 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
TikToks forbud mot politisk reklame håndheves inkonsekvent, da NRK avdekket at flere norske politikere kjøpte annonser. Medietilsynet uttrykker bekymring for at dette skaper et demokratisk problem ved å gi ulik rekkevidde til politiske budskap.
TikToks retningslinjer forbyr betalt politisk innhold, men praksisen viser inkonsekvent håndheving. Høyre-kandidat Carl-Henrik Myrseth Moltumyr fra Møre og Romsdal brukte anslagsvis 10. 000 kroner på 14 annonser før valget, som nådde mellom 10. 000 og 100.
000 unike brukere hver. Han opplevde én avvisning på grunn av partilogo, men flere publiserte annonser inneholdt likevel Høyre-logoen. Lukasz Lindell, kommunikasjonsansvarlig for TikTok i Norden, uttaler at plattformen skal være underholdende, ikke politisk, og at de fjernet 143. 693 annonser i kategorien politikk, religion og kultur i første halvår 2025.
NRK fant også betalt reklame fra Senterpartiet, Generasjonspartiet, Konservativt, Industri- og Næringspartiet, samt Sentrum i Asker og Bærum. Stian Barsnes-Simonsen fra Medietilsynet karakteriserer situasjonen som et demokratisk problem, da ulik tilgang til rekkevidde kan skape et skjevt bilde av det politiske landskapet, spesielt under valg. Norsk lov forbyr kun politisk reklame på TV, men EUs forordning om digitale tjenester (DSA), som er på høring i Norge frem til høsten 2025, kan føre til strengere regulering av sosiale medier. Annonseringsekspert Helene Svendsrud bemerker at TikTok er kostnadseffektivt for å nå mange, og kritiserer plattformer for å lage regler de ikke klarer å håndheve, ofte ved å skyve ansvaret over på annonsørene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!