Høyrepopulisme vinner unge på TikTok med skandaler
22 timer siden siste oppdatering
5 min lesetid
22 timer siden siste oppdatering
5 min lesetid
Høyrepopulistiske partier i Europa opplever betydelig fremgang, spesielt blant unge menn, og sosiale medier som TikTok fremstår som en nøkkelfaktor bak denne suksessen. Denne trenden ser partier som AfD og FPU utnytte plattformens medielogikk for å nå ut med forenklede og emosjonelle budskap.
Høyrepopulistiske partier har de siste to årene hatt stor suksess i europeiske valg, med betydelig fremgang i land som Tyskland, Frankrike, Østerrike, Nederland, Sverige, Italia, Ungarn, Spania og Romania. En viktig årsak til denne veksten, spesielt blant unge velgere, er partienes effektive bruk av sosiale medier som TikTok. I Tyskland tredoblet Alternativ for Tyskland (AfD) sin oppslutning blant 16-24-åringer under Europavalget i 2024, og deres videoer blir sett dobbelt så ofte av førstegangsvelgere som alle andre partiers til sammen.
AfD-politiker Dennis Hohlock bekrefter at "skandaler fungerer alltid veldig bra" på plattformen, hvor han komprimerer komplekse temaer til korte, virale videoer. Sverigedemokraternas leder Jimmie Åkesson og Rassemblement Nationals Jordan Bardella er også populære TikTok-profiler. Forskere peker på at sosiale medier er unges primære nyhetskilde, og TikToks medielogikk favoriserer sterke enkeltpersoner med direkte, forenklede og emosjonelle budskap.
I Norge viser forskning fra Lise Bjånesøy ved Universitetet i Bergen at unge menn som bruker sosiale medier for nyheter har 28 prosent høyere sannsynlighet for å stemme Frp. Medieforsker Magnus Hoem Iversen forklarer at høyrepopulistene lykkes ved å tilby svar på maskuline identitetsspørsmål og skape innhold som underholder eller bygger identitetstilknytning, selv om det ikke direkte handler om politikk.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!