Før et valg påvirkes nordmenns politiske meninger av en rekke åpne og skjulte krefter, inkludert sosiale medier, kunstig intelligens (KI), redaksjonelle medier, demonstrasjoner og foreldrenes synspunkter. NRK har undersøkt disse faktorene, og en Norstat-undersøkelse viser at én av fire vurderer å bruke KI-verktøy for å bestemme seg for hva de skal stemme.
Valgforsker Troy Saghaug Broderstad ved UiT Norges arktiske universitet fremhever at unge mennesker er det enkleste byttet for politisk påvirkning, da de er mindre erfarne i det politiske landskapet og ofte engasjerer seg mer i enkeltsaker. Han anbefaler unge å være superkritiske til all informasjon og unngå bekreftelsesbias, samt å møte meningsmotstandere med dialog fremfor affektiv polarisering.
Samfunnsdebattant og sjefredaktør i Subjekt, Danby Choi, mener det viktigste er at folk stemmer, uavhengig av hvorfor de stemmer. Han peker på at unge i økende grad stemmer basert på innhold fra sosiale medier og podkaster, enten det handler om dyrevern eller kritikk av "woke"-kultur, og anser dette som like legitime grunner som voksnes ønske om ny asfalt.