
Nye hybridbåter i Nordland kortslutter: Over 200 innstillinger
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
Nye hybridhurtigbåter i Nordland, lansert som «stjerneskudd», opplever stadige tekniske feil og over 200 innstilte avganger. Dette skaper stor frustrasjon blant øyboere, som beskriver situasjonen som et uforutsigbart «forskningsprosjekt» uten alternative reiseveier.
De nye hybridhurtigbåtene i Nordland, satt i drift i januar 2024, har møtt betydelige utfordringer til tross for at Nordland fylkeskommune omtalte dem som «stjerneskudd». Båtene, som kombinerer elektrisk og dieseldrift, har opplevd stadige motorhavari og teknisk svikt. Hittil i år er over 200 avganger innstilt, hvorav rundt 40 skyldes tekniske feil, noe som tilsvarer nesten en daglig innstilling. Manglende ladetårn i Bodø har tvunget dieselmotorene til å kjøre hardere.
Rederiet Norled forklarer problemene som «barnesykdommer» for ny hybridelektrisk teknologi, sammenlignbart med tidlige elbiler. Kommunikasjonssjef Cathrine Gjertsen bekrefter at overoppheting av fremdriftsmaskineriet har ført til systemnedstengninger midt på havet, forårsaket av groe, tang og skjell i sjøvannsinntaket til kjølesystemet. Ørjan Pedersen fra Helligvær velforening uttrykker at folk kvier seg for å planlegge reiser, og beskriver situasjonen som et «forskningsprosjekt» på bekostning av øysamfunn uten alternative reiseveier. Dagpendler Kristin Dreyer har aldri opplevd så uforutsigbare forhold, og har måttet overnatte hos familie i Bodø.
Øyfolket frykter at den manglende påliteligheten vil gjøre det mindre attraktivt å bo på øyene. Fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø (H), har tidligere uttrykt tilfredshet, men henviser nå til Norled. Norled beklager innstillingene og arbeider med å fjerne groe, benytte reservefartøy og vurdere verkstedsopphold for å forbedre stabiliteten.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!