
Norske fiskebåter drar til Danmark for diesel grunnet CO2-avgift
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
Norske fiskebåter fortsetter å reise til Danmark og Shetland for å fylle diesel, drevet av CO2-avgiften, til tross for regjeringens tiltak. Denne praksisen fører til økte utslipp og truer norske arbeidsplasser, noe som skaper en tragikomisk situasjon for fiskerinæringen.
Norske fiskebåter reiser til Danmark og Shetland for å fylle diesel, ettersom CO2-avgiften i Norge gjør drivstoffet dyrere, ifølge Terje Eriksen fra Sør-Norges Fiskarlag. Regjeringens hastegrep i sommer, og en løsning innført 1. juli som fjernet fritak for CO2-avgift ved utenlandske havnebesøk, forverret situasjonen. Båtene begynte da å fylle hele tanken i utlandet, noe som førte til stupende salg for norske marinedieselselskaper og fare for permitteringer.
Regjeringen utsatte deretter full CO2-avgift for fiskeflåten til etter nyttår, og Stortinget skal vurdere ordningen på nytt. Eriksen forklarer at båtene fortsatt reiser fordi det er billigere å unngå hele avgiften i utlandet, selv om det medfører økte CO2-utslipp fra reisen. Store båter kan omgå avgiften ved å reise, mens mindre fartøy ikke har denne muligheten.
Frp, Høyre, KrF og Senterpartiet har tatt til orde for å fjerne CO2-avgiften på fiskeflåten. Regjeringen vil ta stilling til avgiften i forbindelse med statsbudsjettet for neste år, som legges frem i oktober, ifølge statssekretær Ellen Reitan i Finansdepartementet. Eriksen frykter at den unødvendige reisevirksomheten kan føre til at fisken også leveres til bearbeiding i Danmark eller Shetland, noe som vil medføre ytterligere tap av norske arbeidsplasser.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!