CO₂-avgift rammer fiskebåter: Fyller drivstoff i utlandet
1 måned siden siste oppdatering
2 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
2 min lesetid
Finansdepartementet har fjernet fritaket for CO₂-avgift for fiskefartøy i utenriksfart, noe som tvinger norske fiskebåter til å fylle drivstoff i utlandet. Dette skaper dramatiske konsekvenser for norske drivstoffleverandører og vekker bekymring for beredskapen langs kysten.
Finansdepartementet har fra 1. juli fjernet fritaket for CO₂-avgift for fiskefartøy i utenriksfart, en beslutning som fører til at fiskebåter nå velger å fylle drivstoff i utlandet eller i rom sjø for å unngå den særnorske avgiften.
Operasjonssjef Maren Kleven Fox i Bunker Oil i Ålesund rapporterer om kansellerte leveranser på 1,5 millioner liter og frykter nedleggelse av anlegg utenfor Ålesund og Tromsø, noe som svekker beredskapen. Organisasjonen Fiskebåt, ved fagdirektør Jan Ivar Maråk, reagerer kraftig på den korte varslingsfristen og mener endringen svekker norsk næringslivs konkurransekraft.
Statssekretær Torgeir Micaelsen (Ap) fra Finansdepartementet begrunner avgiften med prinsippet om at forurenser skal betale, men anerkjenner faren for «karbonlekkasje» og vil vurdere kompensasjonsordningen i 2026-budsjettet. Departementet kartlegger effektene på bunkringsinfrastruktur og landingsmuligheter.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!