
Ny CO2-avgift skaper raseri: Fiskeflåten og bransjen advarer
En ny CO2-avgift på store fiskebåter har utløst et kraftig opprør blant fiskeflåten og diesel-leverandørene i Norge. Bransjen advarer mot alvorlige konsekvenser som dyrere diesel, permitteringer og at skipene vil bunkre i utlandet.
10 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kort oppsummert
- En ny CO2-avgift, innført fra 1. juli, har fjernet fritaket for fiske og fangst i utenriksfart, noe som skaper raseri i bransjen.
Sammendrag
En ny CO2-avgift, innført fra 1. juli, har utløst et omfattende opprør blant Norges fiskeflåte og diesel-leverandører. Avgiften skyldes bortfallet av fritaket for CO2-avgift for fiske og fangst i utenriksfart, noe Skattedirektoratet begrunner med likebehandling.
Bransjen advarer om dramatiske konsekvenser, inkludert dyrere diesel som vil tvinge skip til å bunkre, skaffe mat og service i utlandet. Dette fryktes å føre til permitteringer hos drivstoffleverandører, karbonlekkasje, og svekkelse av kystsamfunnene.
Miljøstiftelsen Zero deler bekymringen for karbonlekkasje og støtter ikke forslaget. Aktører som Bunker Oil og NJ Bunker Olje mener avgiften er konkurransevridende og vil ødelegge etablert logistikk, samt frata norsk industri råstoff.
Kontekst
Jan Magnus Kleven
Roy Cato Jensen
Skattedirektoratet
Bunker Oil
Miljøstiftelsen Zero
Nordic Wildfish
NJ Bunker Olje
Norge
Færøyane
Shetland
Tromsø
Barentshavet