
NAF frykter dobbel CO2-avgift: Ber politikere kutte avgifter
2 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
2 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
NAF uttrykker bekymring for betydelig økning i bensin- og dieselpriser fra 2027, når drivstoffleverandører inkluderes i EUs kvoteordning. Organisasjonen oppfordrer politikere til å fjerne andre avgifter for å unngå en dobbel CO2-avgift som kan føre til prishopp på opptil 7,49 kroner per liter.
Når drivstoffleverandører inkluderes i EUs kvoteordning fra 2027, frykter NAF en betydelig økning i bensin- og dieselpriser, potensielt opptil 6,54 kroner per liter for bensin og 7,49 kroner for diesel i verste fall. Denne endringen, vedtatt av Arbeiderpartiet, Høyre og Venstre i Stortinget, kan ifølge pressesjef Ingunn Handagard i NAF føre til en dobbel CO2-avgift for bilistene. NAF har i sitt høringssvar til klimakvoteforskriften (ETS2) foreslått at politikerne kutter i andre bilavgifter, som veibruksavgiften på henholdsvis 4,16 kroner per liter bensin og 2,69 kroner per liter diesel, for å unngå et prissjokk.
Organisasjonen argumenterer for at utslippskutt fra transport bør oppnås gjennom elbilfordeler, da bruken av bensin og diesel allerede har sunket fem prosent, og personbilutslipp er 30 prosent lavere enn i 1990. Miljødirektoratet anslår prisøkninger fra 1,5-1,7 kroner per liter ved en kvotepris på 45 2020-Euro, til 6,54-7,49 kroner per liter ved 200 2020-Euro. Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum har tidligere advart mot at økte drivstoffpriser rammer geografisk og sosialt skjevt.
Statssekretær Astrid Hoem (Ap) i Klima- og miljødepartementet avviser det høyeste anslaget som urealistisk og lover tiltak dersom prisene skulle stige for mye. Dette er viktig for norske bilister og næringsliv, da det direkte påvirker husholdningsøkonomi og transportkostnader over hele landet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!