Kvikkleireskred i Levanger stenger E6: Store transportkonsekvenser
6 timer siden siste oppdatering
4 min lesetid
6 timer siden siste oppdatering
4 min lesetid
Et stort kvikkleireskred ved Nesvatnet i Levanger den 30. august har stengt E6, jernbanen og lokalveien, og en mann omkom. Dette har delt Norge i to og skaper omfattende logistikkutfordringer for gods- og persontransport mellom landsdelene.
Et betydelig kvikkleireskred ved Nesvatnet i Levanger den 30. august førte til at E6, jernbanesporet og en lokalvei raste ut, og en mann i 30-årene som arbeidet på anleggsprosjektet ble funnet død tolv dager senere. Statens vegvesen har igangsatt grunnboringer for å etablere en midlertidig omkjøringsvei, og har signert kontrakt med Letnes Entreprenør AS for bygging av denne, med mål om åpning i oktober til en kostnad på 50–70 millioner kroner.
Hendelsen har store konsekvenser for godstransporten; CargoNet, landets største godsaktør, må flytte opptil 4500 tonn varer fordelt på seks daglige tog fra Nordlandsbanen til vei, ifølge administrerende direktør Robin Olsen. ASKO, som leverer mat til NorgesGruppens butikker som Kiwi og Meny, merker direkte innvirkning på driften, med lengre transporttider og økt ressursbruk, selv om ekstrakostnader ikke er beregnet ennå, sier kommunikasjonssjef Linda Fleischer. Vegdirektoratet har gitt dispensasjon fra kjøre- og hviletidsreglene for berørt transport.
SJ Norge, som driver persontogtilbudet, må nå benytte buss for tog, og har togsett strandet på feil side av rasstedet. CargoNet opplever 100 prosent inntektstap, men beholder 80 prosent av kostnadene, og etterlyser en kompensasjonsordning for jernbanestengninger.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!