
Elektrisk fly flyr første rute mellom Stavanger og Bergen
Et helelektrisk fraktfly har for første gang fløyet en fast rute mellom Stavanger og Bergen, noe som markerer et viktig skritt for elektrisk luftfart i Norge. Denne historiske testflyvningen åpner offisielt Norge som en internasjonal testarena for null- og lavutslippsløsninger innen luftfart.
5 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Det helelektriske fraktflyet ALIA har for første gang fløyet en rute i Norge, mellom Stavanger og Bergen, som et viktig skritt mot kommersielt tilbud.
Sammendrag
Det helelektriske fraktflyet ALIA har gjennomført sin første testflyvning på en rute i Norge, mellom Stavanger og Bergen, og tok av fra Stavanger lufthavn klokken 11. 10 fredag. Dette markerer første gang et elektrisk fly flyr en rute i Norge og er et viktig skritt mot et kommersielt tilbud, ifølge lufthavnsdirektør Anette Sigmundstad.
Flyet, som er designet for både frakt og passasjertransport, skal redusere utslipp og støy. Valget av ruten Stavanger-Bergen skyldes dens popularitet, korte avstand, milde værforhold og travle lufthavner, noe som er viktig for å teste teknologien side om side med konvensjonell trafikk, forklarer Karianne Helland-Strand fra Avinor. Selv om det ikke var passasjerer om bord, gir testflyvningene viktig læring om hvordan elektriske fly kan integreres i et operativt miljø og hvilken infrastruktur som trengs på flyplassene.
Det er vanskelig å anslå når elektriske fly blir kommersielt tilgjengelige for passasjerer, men 2030 nevnes som et mulig tidspunkt. Norge har blitt en internasjonal testarena for null- og lavutslippsløsninger innen luftfart, etablert gjennom en samarbeidsavtale mellom Avinor og Luftfartstilsynet, og støttet av 1 milliard kroner fra regjeringen i Nasjonal transportplan 2025–2036.
Nøkkelentiteter
Anette Sigmundstad
Karianne Helland-Strand
Nate Dubie
Avinor
Luftfartstilsynet
Regjeringen
Stavanger
Bergen
Norge
USA
Sola