Regjeringen foreslår bøter på opptil 25 millioner kroner for influensere og andre som driver med ulovlig reklame rettet mot barn. Barne- og familieministeren understreker at barn må beskyttes bedre mot ulovlig markedsføring, særlig reklame som bidrar til kroppspress.
Forbrukertilsynet skal få økte virkemidler for å håndheve markedsføringsloven.
Forbrukerrådet støtter forslaget og håper det vil skjerpe aktørene som selger reklame, og ønsker ytterligere innstramminger for markedsføring i sosiale medier og spill.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Barneminister Lene Vågslid ønsker å styrke barns vern mot reklame og skadelig påvirkning fra influensere. En ny undersøkelse viser at mange unge kjøper produkter anbefalt av influensere. Vågslid vil derfor stramme inn markedsføringsloven med strengere regler og overtredelsesgebyr. Redd Barna støtter tiltaket, men mener det er behov for ytterligere tiltak for å beskytte barn. Forbrukertilsynet påpeker at det er vanskeligere å overvåke influensere nå enn tidligere, men følger opp lovbrudd og gir veiledning. Statsråden understreker påvirkernes moralske ansvar for å unngå negativ påvirkning, spesielt knyttet til kropp og utseende.
2 måneder siden
Regjeringen planlegger en ny lov for å beskytte barn og unge mot manipulasjon og villedende reklame fra selskaper som TikTok og Temu. Digitaliseringsminister Karianne Tung (Ap) understreker viktigheten av å begrense barns eksponering for skadelige algoritmer. Den nye loven skal også beskytte forbrukere mot villedende kampanjer og atferdsbasert reklame. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) vil få ansvaret for å kontrollere at loven overholdes, og vil motta økte ressurser. Regjeringen vil innføre strengere krav til teknologiselskaper for å beskytte forbrukerne og gi innbyggerne bedre muligheter til å klage. Fungerende direktør i Nkom, John-Eivind Velure, bekrefter at dette vil skape nye arbeidsplasser i Lillesand.
2 måneder siden
Helsedirektoratet har varslet Ballinciaga om en bot på over 2,4 millioner kroner for ulovlig markedsføring av alkoholdrikken «Kald». Direktoratet mener markedsføringen er spesielt alvorlig fordi den retter seg mot barn og unge via sosiale medier som YouTube, TikTok og Instagram, samt arrangementer. Produsenten av drikken kan også miste retten til å produsere «Kald». Ballinciaga har mulighet til å uttale seg før vedtaket fattes, men Helsedirektoratet kan ilegge tvangsmulkt i form av dagbøter dersom reklamen ikke fjernes. Gruppen har tidligere uttalt at de har sluttet med alkoholpromotering.
5 dager siden
Regjeringen innfører et forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke særlig rettet mot barn under 18 år, med en overgangsperiode på seks måneder for næringslivet. Forbudet skal bidra til et sunnere kosthold, redusere sykdom og sosiale helseforskjeller. Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre presiserer at det fortsatt er lov å selge produktene, men ikke å markedsføre dem mot barn. Norge blir det første landet i verden med et så omfattende reklameforbud, basert på anbefalinger fra Verdens helseorganisasjon og en ekspertgruppe. Ungdomsorganisasjoner støtter tiltaket, som skal gjøre det lettere for barn og unge å ta sunne valg. Forbudet er noe mildere enn det opprinnelige forslaget, med unntak for produktplassering i butikker og sponsing med de minst usunne produktene.
4 måneder siden
Forbrukerrådet kritiserer Fagutvalget for influensermarkedsføring (FIM) for manglende reell innvirkning, da influensere ofte tjener på negativ omtale. FIM har vanskeligheter med å kontrollere markedsføring på lukkede plattformer som TikTok. Regjeringen foreslår nå strengere markedsføringslov og økt tilsyn, med mulighet for bøtelegging. FIM selv mener at det offentlige bør påvirke plattformene til å begrense reklame mot unge. Det diskuteres også om FIM har utspilt sin rolle.
1 måned siden
Helseminister Jan Christian Vestre (Ap) vil forby røyking på lekeplasser, idrettsplasser og i private biler med barn. Målet er å beskytte barn mot passiv røyking. Lovforslaget gir politiet mulighet til å ilegge gebyr til sjåfører som røyker i bil med barn, og ansvarlige kan bortvise røykere fra lekeplasser og idrettsområder. Regjeringen ønsker også å forby nettsalg av tobakk fra utlandet. Et lignende forslag har tidligere blitt fremmet av tidligere helseministre.
3 dager siden
En trebarnsmor er oppgitt over en ny lov om markedsføring av usunn mat. Hun mener loven ikke går langt nok da den utelater emballasje.
5 dager siden
Regjeringen har vedtatt en forskrift som forbyr markedsføring av usunn mat og drikke som er særlig rettet mot barn. Formålet med forbudet er å beskytte barn og unge og gjøre det enklere for dem å ta sunne valg i hverdagen. Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre (Ap) sier at tiltaket er viktig for å ivareta barnas helse. Forslaget møtte kritikk før det ble vedtatt, men regjeringen har valgt å gjennomføre det som en del av sin helsepolitiske strategi.
1 måned siden
Barneombud Mina Gerhardsen venter på regjeringens stortingsmelding om trygg skjermbruk, og etterlyser konkrete tiltak for å beskytte barn. Hun ønsker en reell aldersgrense på sosiale medier som er lett å håndheve, og viser til at mange barn debuterer tidlig på sosiale medier. Gerhardsen understreker behovet for tydelige, faglig forankrede anbefalinger om skjermtid, slik som i Sverige. Hun mener også at innholdsleverandørene må ta et større ansvar for innholdet på sine plattformer, og at en innloggingsløsning ikke må være avhengig av foreldre.
4 måneder siden
Digitaliseringsminister Karianne Tung og kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun møter representanter fra Meta, Tiktok og Snapchat for å diskutere aldersgrenser og barns sikkerhet på nett. De ønsker innspill til Australias nye lov som forbyr sosiale medier for barn under 16 år, og tekniske løsninger for å sikre at aldersgrenser overholdes. Tung understreker at sosiale medier har stor innflytelse på barn og at tilbyderne må ta ansvar. Regjeringen arbeider med å heve aldersgrensen for samtykke til behandling av personopplysninger fra 13 til 15 år, med en planlagt ikrafttredelse i 2025. Barne- og familiedepartementet deltar også i møtet.
2 måneder siden
Popgruppen Ballinciaga er varslet om en bot på 2,4 millioner kroner av Helsedirektoratet for ulovlig alkoholreklame. Reklamen skal ha skjedd i musikkvideoer, konserter og sosiale medier, rettet mot et ungt publikum. Helsedirektoratet ser alvorlig på dette, da alkoholloven skal beskytte mot slik reklame. Actis varslet om markedsføringen i fjor, og Ballinciagas management lovet å rette seg etter reglene. Styrelederen for drikken Kald, som er involvert, har sagt at de følger lover og regler.
4 måneder siden
Regjeringen møtte ledere fra Meta, Google, Snapchat og TikTok for å diskutere barns sikkerhet på sosiale medier. Statsrådene Karianne Oldernes Tung og Kari Nessa Nordtun uttrykte misnøye med dagens tiltak og varslet strengere reguleringer. De vurderer å heve aldersgrensen fra 13 til 15 år og innføre sikker aldersverifisering. Undersøkelser viser at mange barn under 13 år allerede bruker sosiale medier, og Kripos rapporterer om økt risiko for overgrep. Regjeringen ønsker at plattformene tar større ansvar, og et nytt møte er planlagt for å følge opp tiltakene. Australia trekkes frem som et eksempel på strengere regulering.
2 måneder siden
Helsedirektoratet anklager rapgruppen «Ballinciaga» for omfattende brudd på alkoholloven i markedsføringen av drikken «Kald». Direktoratet mener markedsføringen er rettet mot et ungt publikum, noe som anses som spesielt alvorlig. De vurderer å gi bandet millionbøter og krever at «Ballinciaga» umiddelbart retter opp feilene. Reklamen har foregått på flere sosiale medier, inkludert YouTube, TikTok og Instagram. Helsedirektoratet mener «Ballinciaga» har brutt samtlige punkter i reklameforbudet.
2 måneder siden
Justisminister Astri Aas-Hansen uttrykker stor bekymring over den utbredte delingen av krenkende bilder og videoer blant barn og unge. Hun understreker at dette er et samfunnsproblem som krever ansvar fra både foreldre, barn og myndigheter. Politiet har sett tilfeller av barn ned i tiårsalderen som deler overgrepsmateriale, og gjerningspersoner som filmer overgrep. Aas-Hansen fremhever at slik deling er straffbar og kan føre til livslange konsekvenser for ofrene. Hun viser til at straffeloven er oppdatert for å håndtere dette, og at politiet har opprettet flere hundre saker. Flere ministre lover nå å fremskynde arbeidet med å innføre 15-årsgrense på sosiale medier.
20 timer siden
Regjeringen foreslår nye tiltak for å begrense bruken av solarium, spesielt blant unge. Målet er å redusere forekomsten av hudkreft i Norge.