Studie viser: ChatGPT kan redusere hjerneaktivitet og læring
En fersk studie fra MIT Lab avslører hvordan utstrakt bruk av kunstig intelligens, spesielt ChatGPT, kan påvirke hjernens aktivitet negativt. Funnene reiser viktige spørsmål om dypere læring og kritisk tenkning, men peker også på hvordan KI kan brukes for å forbedre læring.
Kort oppsummert
- En studie fra MIT Lab viser at bruk av ChatGPT kan føre til svakere hjerneaktivitet og lavere hjerneengasjement.
En fersk studie utført av forskere ved MIT Lab indikerer at utstrakt bruk av ChatGPT kan føre til redusert hjerneaktivitet og lavere engasjement. Studien delte deltakere inn i grupper, hvorav ChatGPT-gruppen viste svakere hjernefunksjon og mangel på originale tanker, ofte resulterende i kopiering av tekst.
Derimot opprettholdt gruppen som kun brukte egen hjerne høy aktivitet. KI-ekspert Pål Grønås Drange understreker at verktøyet er kraftig og kan frata brukere muligheten til å tenke selv og lære.
Han anbefaler å forsøke å løse oppgaver selv først, før man eventuelt bruker KI for å forbedre eller utfylle arbeidet. Forsker Nadia Kosmyna advarer om at økt avhengighet av KI potensielt kan redusere kritisk tenkning og kreativitet, selv om det kan øke effektiviteten.
Pål Grønås Drange
Nadia Kosmyna
MIT Lab
OpenAI
Time