Nyhetssaker
Skjermbruk i skolen: Krever nyansert debatt

Skjermbruk i skolen: Krever nyansert debatt

VG logo

En meningsartikkel kritiserer den polariserte debatten om skjermbruk i skolen, hvor kritikere ofte stemples som teknofobe. Forfatteren etterlyser en mer nyansert diskusjon om hvordan teknologi brukes, fremfor en for-eller-mot-skjerm-debatt.

Kort oppsummert

  • Debatten om skjermbruk i skolen er polarisert, der kritikere ofte feilaktig anklages for å være teknofobe.

Artikkelen kritiserer den polariserte debatten om skjermbruk i skolen, der kritikere ofte blir anklaget for å være teknofobe eller naive. Forfatteren, som selv har skrevet boken "Skjerm barna", hevder at de teknologiivrige bidrar til polariseringen ved å avfeie bekymringer om konsentrasjon, sosial interaksjon, pengebruk og faglig utbytte.

Det påpekes at å gi iPader til seksåringer ikke gir digital kompetanse, og at internasjonale undersøkelser viser nedgang i digital kompetanse blant norske ungdommer. Forfatteren understreker at kritikken sjelden handler om å fjerne teknologi helt, men om å bruke den klokere og mer målrettet.

Videre fremheves frustrasjon over dårlig skole-hjem-samarbeid i den digitale skolen, hvor foreldre mangler innsyn og kontroll. Artikkelen etterlyser en konkret debatt om hvordan skjermer brukes, fri for karikaturer og buzzwords, for å finne reelle løsninger.

Safina de Klerk

NITO

ICILS

FUG

Norge