
Skjermbruk: Skolen lærer, hjemmet må styre underholdning
En ny kronikk utfordrer synet på skjermbruk, og hevder at foreldre ikke bør skylde på skolens digitale verktøy for barns skjermtid hjemme. Den understreker at det er avgjørende å skille mellom skjerm som læringsverktøy og skjerm for underholdning, og plasserer ansvaret for sistnevnte hos hjemmet.
Kort oppsummert
- Artikkelen skiller mellom skjermbruk til læring i skolen og skjermbruk for underholdning hjemme, og hevder problemet ligger i sistnevnte.
Artikkelen argumenterer for at man må skille mellom skjermbruk i skolen for læring og skjermbruk for underholdning hjemme, som et svar på Michael A. Rieglers kronikk. Den hevder at problemet ikke er skolens bruk av digitale verktøy, men snarere hvordan barn bruker skjermer på fritiden.
Skolen benytter skjermer bevisst til pedagogiske formål som kildekritikk og koding, med veiledning og balanse mellom skjerm og tradisjonelle metoder. Helsedirektoratets anbefalinger om skjermtid gjelder underholdning, ikke undervisning.
Ungdata viser at mange barn bruker over tre timer på skjerm utenom skolen. Artikkelen konkluderer med at skolen er en treningsarena for smart teknologi-bruk, mens hjemmet har ansvaret for å sette grenser for underholdningsskjermtid, da barn selv ønsker mer styring ifølge Medietilsynet.
Michael A. Riegler
Helsedirektoratet
Ungdata
Medietilsynet