
Norsk skole snur i skjermbruk etter ti år med ukritisk digitalisering
3 måneder siden siste oppdatering
11 min lesetid
3 måneder siden siste oppdatering
11 min lesetid
Norske skoler har de siste ti årene gjennomført en omfattende og ofte ukritisk innføring av digitale skjermer, som nettbrett og laptoper, i undervisningen. Nå viser forskning og et voksende foreldreopprør at denne digitaliseringen har hatt uønskede konsekvenser, og myndighetene signaliserer en tydelig kursendring.
Norske skoler har de siste ti årene gjennomført en omfattende digitalisering, der elever i stor grad har fått egne nettbrett og laptoper. Til tross for tidlige advarsler fra psykologer og forskere, som Anne Mangen og Audrey van der Meer, om potensielle negative effekter på leseforståelse, håndskrift og konsentrasjon, fortsatte utrullingen.
En rapport fra OECD i 2014 pekte også på blandede læringseffekter. Denne ukritiske tilnærmingen har møtt økende motstand, spesielt fra foreldre, anført av Siri Sjøgren Selmer og hennes Facebook-gruppe.
Dette foreldreopprøret, kombinert med nye politiske signaler fra blant andre statsminister Jonas Gahr Støre og kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun, har ført til en kursendring. Flere kommuner, som Tynset, vurderer nå å fase ut en-til-en-dekning, og det etterlyses nasjonal koordinering og en mer balansert tilnærming til skjermbruk i skolen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!