250.000 droppet ut: Giske, Nordtun og Bru debatterer skolen
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
Trond Giske fremhever at 250.000 ungdommer har droppet ut av skolen de siste 20 årene, mens kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun og Høyre-nestleder Tina Bru debatterer løsninger. Denne utviklingen har ført til en betydelig økning i unge uføre og sosialhjelpsmottakere, noe som understreker den store samfunnsøkonomiske betydningen av skolepolitikken.
Trond Giske, tidligere undervisningsminister, påpeker at over 250. 000 ungdommer har forlatt skolen uten fullført fagbrev eller studiekompetanse i løpet av de to tiårene Arbeiderpartiet ikke styrte kunnskapspolitikken. Han fremhever en klar sammenheng mellom manglende fullføring av videregående og økt risiko for å motta sosialhjelp (15 ganger høyere) eller uføretrygd (30 ganger høyere), og viser til en økning fra 8. 000 til over 20.
000 unge uføre under 30 år siden 2001. Til tross for reformer som full barnehagedekning og Kunnskapsløftet, har PISA-resultater og nasjonale prøver vist nedgang i lesing og regning, samt økende kjønnsforskjeller. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) hevder hun arvet en kriseskole med historisk dårlige læringsresultater fra Solberg-regjeringen, og har iverksatt tiltak som flere lærebøker, praktiske fag, og mobilforbud for å fremme en mer aktiv skolehverdag. Hun mener barn ikke er skapt for å sitte stille, og at mer aktivitet gir mestring, spesielt for gutter.
Høyre-nestleder Tina Bru kritiserer Arbeiderpartiet for manglende store grep de siste fire årene, og peker på flere ukvalifiserte lærere, økt fravær og vedvarende lese- og regnevansker. Høyre foreslår et læringsløft med flere kvalifiserte lærere, kartlegging, tettere oppfølging og tilpasset undervisning, og advarer mot å prioritere «skattefinansierte brødskiver» og obligatorisk SFO fremfor kjerneoppgaver. Giske uttrykker håp for Nordtuns handlekraft og understreker viktigheten av fellesskolen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!