Nyhetssaker
Safina de Klerk advarer mot demonisering av skjerm i skolen

Safina de Klerk advarer mot demonisering av skjerm i skolen

VG logo

Visepresident i NITO, Safina de Klerk, advarer mot en «demonisering» av skjermbruk i skolen, da hun mener det begrenser viktige digitale læringsverktøy. Hun kritiserer debatten for å være for polarisert og hevder at barnas utdanning lider under foreldrenes manglende kontroll over skjermtid hjemme.

Kort oppsummert

  • Safina de Klerk advarer mot å «demonisere» skjermbruk i skolen, da det kan begrense bruken av viktige digitale læringsverktøy.

Safina de Klerk, visepresident i NITO og leder for Vitensenteret på Teknisk museum, advarer sterkt mot en «demonisering» av skjermbruk i skolen. Hun frykter at dette bidrar til mindre bruk av digitale verktøy, noe som kan skade barnas utdanning.

De Klerk kritiserer den polariserte debatten, som hun mener forenkler problemstillingen til et spørsmål om enten skjerm eller ikke skjerm. Hun peker på at begrensninger i skolens skjermbruk ofte skyldes foreldrenes manglende evne til å kontrollere barnas skjermtid på fritiden.

De Klerk fremhever eksempler som AI-spill og 3D-printere for å vise hvordan teknologi kan fremme utforskende læring og bidra til å løse Norges «realfagskrise» ved å vekke interesse for teknologi og ingeniørfag tidlig i skolen.

Safina de Klerk

Kari Nessa Nordtun

Elisabeth Palmgren

Torgeir A. Waterhouse

NITO

Vitensenteret

Teknisk museum

Arbeiderpartiet

Oslo

Norge