
Kiwi doblet brokkolipris over natten: 94% økning skaper reaksjoner
5 timer siden siste oppdatering
3 min lesetid
5 timer siden siste oppdatering
3 min lesetid
En kunde opplevde at prisen på brokkoli hos Kiwi økte med 94 prosent fra torsdag til fredag, noe som førte til en følelse av å bli lurt. Dette reiser spørsmål om butikkenes prispraksis og kampanjer, som Forbrukerrådet tidligere har kritisert.
Markus Herde reagerte da prisen på brokkoli hos Kiwi steg fra 14,90 til 28,90 kroner i løpet av 20 timer, en økning på 94 prosent. Han følte seg villedet, spesielt siden han hadde kjøpt samme vare dagen før. Prisen endret seg senere til 24,90 kroner, før den returnerte til 14,90 kroner denne uken.
Olav Kasland fra Forbrukerrådet kritiserer butikkenes prising og merking som forvirrende, og nevner at de tidligere har klaget flere kjeder til Forbrukertilsynet. Kiwi, representert ved kommunikasjonsdirektør Kristine Aakvaag Arvin, forklarer prisøkningen med en avsluttet kampanje som varte i fire uker, og at frukt- og grøntpriser svinger mer på grunn av sesong, tilgang og konkurranse. Arvin bekrefter at kampanjer ikke vises på kvitteringen og at kampanjedager varierer.
Hun erkjenner at hyppige prisendringer kan forvirre, men understreker at det er et resultat av tøff konkurranse som har gitt kundene ekstra lave priser. Regjeringen har bestilt en rapport om priser og bonusprogram, og Norgesgruppen, Reitan Retail og Coop har tidligere fått milliardbøter på 4,9 milliarder kroner for ulovlig prissamarbeid, en sak som er anket på nytt. Statistikk fra SSB viser at matprisene generelt har økt mer enn lønnsveksten over tid.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!