Norgesgruppens grossistrolle utfordres: «Noe som skurrer» i dagligvaremarkedet
2 dager siden siste oppdatering
5 min lesetid
2 dager siden siste oppdatering
5 min lesetid
Fudi-sjef Mathias Havgar kritiserer Norgesgruppens grossist Asko for manglende konkurranse og høye priser, noe som skaper utfordringer for nye aktører i dagligvarebransjen. Regjeringen vurderer nå tiltak for å sikre rettferdig tilgang og svekke markedsmakten til de tre store aktørene, et forslag Norgesgruppen mener er prinsipielt uheldig.
Fudi-sjef Mathias Havgar uttrykker bekymring over Norgesgruppens grossist Asko, som han beskriver som en monopolsituasjon i dagligvarebransjen. Nye aktører må kjøpe essensielle varer som øl, melk og kjøttdeig fra Asko, ofte til priser som er høyere enn Kiwis utsalgspriser eller til og med dyrere enn direkte leverandørkjøp. Havgar mener dette indikerer gode marginer for Asko og at «det er noe som skurrer her». Næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) har varslet tiltak mot grossistleddets dominans, som er det siste området regjeringen fokuserer på i dagligvaremarkedet. Konsernsjef André Knüppel i Oda støtter regjeringens forslag om endringer i lov om god handelsskikk, og kaller det «det eneste tiltaket som er i stand til å svekke markedsmakten til de tre store».
Han understreker behovet for kostnadsreflekterende priser, da Oda mistenker at dagens priser ikke er basert på reelle leveringskostnader. Benjamin Aslan fra Rolf Olsen Engros opplever også vanskeligheter med å få tilgang til varer fra leverandører uten å måtte gå via Asko, noe som svekker deres konkurranseevne. En rapport bestilt av regjeringen fra Menon fant ingen direkte nektelse av grossisttjenester, men identifiserte risiko for dårligere betingelser og mangel på valgfrihet for små aktører. De konkluderte likevel med at det ikke er en markedssvikt som krever lovendring, delvis grunnet Bunnpris' konkurransedyktige betingelser. Kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud i Norgesgruppen kaller regjeringens forslag «prinsipielt uheldig» og frykter høyere forbrukerpriser.
Oslo Economics støtter dette og mener forslagene bygger på en feilaktig oppfatning av konkurransen. Rømmerud hevder Asko behandler alle kunder likt og viser til Askos lave resultatmargin på 1,2 prosent (1,2 milliarder før skatt på 101,3 milliarder i inntekter i fjor). Havgar påpeker manglende transparens i Askos system, noe som gjør det vanskelig å verifisere påstander om likebehandling. Rømmerud advarer mot å splitte grossistleddet, da dette kan føre til «dobbeltmarginalisering» og dermed høyere matpriser for forbrukerne.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!