Samtlige politiske partier i Norge er enige om at dagligvarekjedene besitter for mye makt, et syn som kom frem da TV 2 stilte spørsmålet om dette. Til tross for jevnlig debatt og regjeringens tiltak for å bedre konkurransen, fortsetter matvareprisene å stige. Strategirådgiver Erik Fagerlid, med to tiår i bransjen, er sterkt kritisk til regjeringens tilnærming med jevnlige møter, og mener disse er ineffektive for å senke prisene.
Han påpeker at Norge er et lite og spredt marked med høye handelsbarrierer, noe som gjør det vanskelig for utenlandske aktører å etablere seg, som eksemplifisert ved Lidls mislykkede forsøk i 2008. Fagerlid fremhever også strukturelle årsaker, som at de norske kjedene har egne grossister, i motsetning til Sverige hvor man kan velge mellom flere uavhengige.
Både Coop og Reitan Retail uttaler at de er positive til konkurranse og ønsker flere aktører velkommen, mens Norgesgruppen avsto fra kommentar. Fagerlid konkluderer med at han ikke tror på forandring gitt de dyptliggende strukturelle problemene, og at ingen av de mange rapportene og rådene har ført til endring.