Matvareprisene i Norge fortsetter å stige, med en stor kartong melk som nå koster over 36 kroner, nesten 8 kroner mer enn ved forrige valg. Samtlige politiske partier er enige om at dagligvarekjedene besitter for mye makt, et syn som kom frem da TV 2 stilte spørsmålet om dette. Til tross for jevnlig debatt og regjeringens tiltak, er strategirådgiver Erik Fagerlid kritisk til regjeringens tilnærming og mener møtene er ineffektive for å senke prisene.
Han peker på strukturelle årsaker som Norges lille og spredte marked, høye handelsbarrierer som hindrer utenlandske aktører som Lidl, og at norske kjeder har egne grossister. Politikere bommer på melkeprisen, men foreslår ulike løsninger. Fremskrittspartiets Sylvi Listhaug vil halvere matmomsen og kutte skatter, mens Rødt-leder Marie Sneve Martinussen ønsker å forby krympflasjon og tvinge kjedene til å selge unna for å øke konkurransen.
Høyres Erna Solberg foreslår brede skatteletter for å gi folk mer penger. Fagerlid konkluderer med at han ikke tror på forandring gitt de dyptliggende strukturelle problemene, og at ingen av de mange rapportene og rådene har ført til endring.