Norske dagligvaregigantene: Norge-overskudd finansierer Danmark-vekst
7 dager siden siste oppdatering
4 min lesetid
7 dager siden siste oppdatering
4 min lesetid
Norske dagligvaregigantene Reitan og Norgesgruppen bruker overskudd fra hjemmemarkedet til omfattende vekst i Danmark. Denne strategien, som møter kritikk, styrker innkjøpsbetingelsene nordisk, men reiser spørsmål om markedskonsentrasjon og konkurranse.
BI-professor Per Ingvar Olsen hevder norske dagligvarekjeder som Reitan (Rema 1000) og Norgesgruppen (Kiwi) utnytter høy lønnsomhet i Norge for å finansiere ekspansjon i Danmark. Ifølge Olsen har ingen andre nordiske aktører tilsvarende økonomiske reserver, noe som har muliggjort Reitans oppkjøp av Aldis butikker i Danmark. Han påpeker at Norgesgruppen kontrollerer nesten halvparten av det norske markedet, noe som gir dem overlegne innkjøpsbetingelser og høyere marginer, og at en priskrig i Norge ville være ødeleggende for alle aktører. I Danmark er konkurransen betydelig tøffere, delvis på grunn av tollfri tilgang til europeiske leverandører.
Reitan har nå rundt 18 prosent av det danske markedet, mens Norgesgruppen, gjennom sitt eierskap i Dagrofa, har omtrent 12 prosent. Veksten i Danmark er strategisk, da større innkjøpsvolum for hele Norden gir bedre priser også for norske butikker. Reitans kommunikasjonssjef Øyvind Breivik avviser at norsk overskudd finansierer Danmark-satsingen, og hevder den danske virksomheten er selvfinansiert, og at Aldi-transaksjonen ble finansiert med lån. Norgesgruppens kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud mener den harde konkurransen i Norge ruster dem for det danske markedet.
Olsen er imidlertid ikke overbevist av disse argumentene og peker på at norske priser er langt høyere. Han mener det norske dagligvaremarkedet er fastlåst, og at økt priskonkurranse trolig krever norsk EU-medlemskap. Olsen spår videre vekst mot konglomeratselskaper, som Norgesgruppens nylige kjøp av Vitusapotekene illustrerer, og advarer mot potensiell maktkonsentrasjon.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!