
Regjeringen gransker matpriser og bonusprogram i butikkene
2 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
2 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Regjeringen, med barne- og familieminister Lene Vågslid og næringsminister Cecilie Myrseth i spissen, vil nå kartlegge hvordan bonusprogrammer og priser oppleves av forbrukere i dagligvarebutikkene. Dette initiativet kommer etter fire år med stigende matpriser og utbredt forvirring blant kundene, hvor halvparten ifølge Forbrukerrådet sliter med å sammenligne tilbud.
Regjeringen, med barne- og familieminister Lene Vågslid og næringsminister Cecilie Myrseth i spissen, har besluttet å kartlegge hvordan forbrukere opplever priser og fordelsprogrammer i dagligvarebutikkene. Dette initiativet kommer etter fire år med vedvarende høye matpriser og gjentatt kritikk mot dagligvarebransjen. Et sentralt mål for den kommende rapporten er å avdekke om bonusordninger som Trumf og R-appen bidrar til forvirring og vanskeliggjør prissammenligning for kundene. Myrseth uttrykker selv at mange av disse programmene er forvirrende.
Forbrukerrådet, som tidligere i år fant at halvparten av kundene føler seg forvirret av tilbudene, ønsker granskingen velkommen, men forventer konkrete tiltak. De påpeker at tilbud uten førpris gjør det nesten umulig å orientere seg. De største aktørene, Norgesgruppen og Reitan Retail, som samlet kontrollerer 67 prosent av markedet, samt Kiwi og Rema 1000, avslo intervjuer om saken.
Coop, som har 29 prosent av markedet, stilte derimot opp. Harald Kristiansen fra Coop forsvarer deres mange kampanjer og tilbud, men innrømmer at ukentlige prisvariasjoner gjør det vanskelig å vise førpris. Regjeringen understreker at forbrukerens stemme er avgjørende for det videre arbeidet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!