
Skole i krabbegir: Elever mestrer KI, systemet henger etter
3 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
3 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
Mens elever og studenter raskt tar i bruk kunstig intelligens som et læringsverktøy, henger skolesystemet etter i diskusjonen om regler og integrering. Denne kontrasten reiser spørsmål om hvordan utdanningen best kan tilpasse seg den nye teknologiske virkeligheten.
Artikkelen belyser den raske adopsjonen av kunstig intelligens (KI) blant elever og studenter, som bruker verktøy som ChatGPT til å lære, sjekke svar og skrive tekster. Samtidig kritiseres utdanningssystemet for å være i «krabbegir», med fokus på å diskutere regler og forsøke å begrense bruken av KI.
En metastudie i Humanities & Social Sciences Communications trekkes frem for å vise at bruk av ChatGPT har positiv innvirkning på læringsresultater. Forfatteren argumenterer for at KI er et effektivt læremiddel og at det er nytteløst å forsøke å stenge det ute.
I stedet bør skolen integrere KI i undervisningen for å lære elevene kritisk kildebruk, prompt-design og etisk refleksjon. Dette krever modig ledelse og etterutdanning av lærere for å få norsk skole tilbake i tet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!