Nyhetssaker

Skole i krabbegir: Elever mestrer KI, systemet henger etter

NRK logo

Mens elever og studenter raskt tar i bruk kunstig intelligens som et læringsverktøy, henger skolesystemet etter i diskusjonen om regler og integrering. Denne kontrasten reiser spørsmål om hvordan utdanningen best kan tilpasse seg den nye teknologiske virkeligheten.

I krabbegir mot framtida

Kort oppsummert

  • Elever og studenter lærer seg raskt å bruke kunstig intelligens (KI) i sitt daglige læringsarbeid.

Artikkelen belyser den raske adopsjonen av kunstig intelligens (KI) blant elever og studenter, som bruker verktøy som ChatGPT til å lære, sjekke svar og skrive tekster. Samtidig kritiseres utdanningssystemet for å være i «krabbegir», med fokus på å diskutere regler og forsøke å begrense bruken av KI.

En metastudie i Humanities & Social Sciences Communications trekkes frem for å vise at bruk av ChatGPT har positiv innvirkning på læringsresultater. Forfatteren argumenterer for at KI er et effektivt læremiddel og at det er nytteløst å forsøke å stenge det ute.

I stedet bør skolen integrere KI i undervisningen for å lære elevene kritisk kildebruk, prompt-design og etisk refleksjon. Dette krever modig ledelse og etterutdanning av lærere for å få norsk skole tilbake i tet.

Humanities & Social Sciences Communications

Universiteter og skoler

Norsk skole