Artikkelen gir syv råd til ungdom og foreldre om studievalg i en tid preget av kunstig intelligens (KI). Den understreker viktigheten av å kombinere teknologisk forståelse med menneskelige ferdigheter som dømmekraft og kritisk tenkning.
Rådene inkluderer å lære om data, tenke robust, eksperimentere med ulike fag, utvikle menneskelige fortrinn, bruke KI som støtte, tro på egen læringsevne og finne læringsglede.
Artikkelen konkluderer med at fremtiden tilhører de lærevillige som kan tilpasse seg raskt og kombinere teknologi med menneskelige ferdigheter.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
En rapport fra Verdens økonomiske forum viser at teknologisk utvikling, det grønne skiftet og en aldrende befolkning vil skape nye jobbmuligheter, men også kreve at folk tilegner seg nye ferdigheter. Artikkelen utforsker hvordan unge forholder seg til studievalg i lys av disse endringene, og belyser både viktigheten av teknologikompetanse og tradisjonelle yrker som landbruk. Elever som Anne og Malin deler sine tanker om fremtiden. Samtidig understrekes betydningen av personlige egenskaper som kreativitet og kommunikasjon. Nye regler gir større fleksibilitet i studievalg, og eksperter råder unge til å følge interessene sine og være forberedt på endringer i karrieren.
17 dager siden
Artikkelen gir råd til unge som skal velje studier, med søknadsfrist 15. april. Åtte personar med ulik bakgrunn deler sine erfaringar og råd. Dei oppfordrar unge til å velje studier basert på interesse og personlege eigenskapar, og ikkje la seg styre av status eller forventingar frå andre. Fleire understreker viktigheita av å finne ein god balanse mellom jobb og fritid, og å ikkje vere redd for å bytte retning seinare i livet. Å stole på eiga magekjensle og å ta eit val er gjennomgåande råd.
4 måneder siden
En artikkel fra NRK omhandler hvordan ungdom bruker kunstig intelligens (KI) i hverdagen. En 16 år gammel jente, Ida, brukte ChatGPT til å skrive en unnskyldning til moren sin og en trøstemelding til en venninne. Undersøkelser viser at syv av ti unge bruker KI daglig, ofte for å formulere meldinger. Psykologer og forskere uttrykker bekymring for at dette kan føre til mer overfladiske vennskap og at unge stoler mer på KI enn på mennesker. Samtidig understrekes det at unge har dømmekraft og evne til å tenke kritisk, men at det er viktig å være klar over KI sine begrensninger.
2 måneder siden
Artikkelen presenterer fem utradisjonelle studieretninger innen videregående opplæring, inkludert hundekjøring, e-sport, dronefag, bilskade, lakk og karosseri, samt hestefag. Karriereveileder Kiya Ahmed understreker viktigheten av å velge noe man har lyst til å prøve, og å være åpen for at planen kan endre seg. Søknadsfristen nærmer seg, og artikkelen oppfordrer ungdom til å stole på egne interesser og styrker ved valg av studieretning. Muligheten for omvalg understrekes også, dersom man ønsker å bytte utdanning underveis.
16 dager siden
Artikkelen beroliger unge som står overfor studievalg og understreker at det ikke er verdens undergang om man velger feil. Forfatteren oppfordrer til å se studievalget som en mulighet for læring og utvikling, og minner om at det alltid er mulig å endre retning senere i livet. Det anbefales å vurdere utdanninger som er etterspurt i arbeidsmarkedet, spesielt innen helse, omsorg og fagarbeid. Forfatteren deler personlige erfaringer om å bytte karriere for å finne mer mening i arbeidet, og oppfordrer leserne til å prioritere trivsel og personlig tilfredsstillelse.
16 dager siden
Sosialantropolog Thorgeir Kolshus oppfordrer unge til å stresse mindre med utdanningsvalg, da mange karrierevalg tas for tidlig. Han mener det er positivt å bytte retning og at all erfaring er nyttig. Claudia Antwi-Adjei Hedegaard fremhever at rask teknologiutvikling krever fleksibilitet og evne til å lære og avlære. Heikki Holmås understreker viktigheten av å vurdere praktiske ting som lønn, samtidig som man velger noe inspirerende. Kolshus sammenligner utdanning med foreldrerollen, hvor man utsettes for nye utfordringer og oppdager skjulte interesser, og konkluderer med at det ikke er mulig å kaste bort tid.
2 måneder siden
Artikkelen argumenterer mot forbud som løsning på skjermbruk blant barn og unge, og fremhever viktigheten av å lære elevene å bruke skjermen som et verktøy. Forfatteren understreker at skjermbruk i klasserommet gir tilgang til kunnskap og kreativitet, men også utfordringer som distraksjon og avhengighet. Det foreslås at skolen og hjemmet bør samarbeide om å modellere gode vaner og undervise i digital dømmekraft, fremfor å innføre rigide restriksjoner. Artikkelen konkluderer med at digital kompetanse er nødvendig i fremtidens samfunn, og at skjermtid bør sees som en del av en større helhet.
1 måned siden
Artikkelen handlar om den aukande populariteten til yrkesfag blant ungdom. Rekordmange har søkt seg til yrkesfag, og kunnskapsministeren understrekar behovet for fagarbeidarar i framtida. Albana, ein elev ved teknologi- og industrifag, fortel om sitt val og oppfordrar andre til å vurdere yrkesfag. Ho trekkjer fram at det er viktig å vere førebudd på arbeidslivet. Helse- og oppvekstfag er mest populært, men teknologi- og industrifag følger like bak. Artikkelen viser også at fleire jenter vel yrkesfag, men at det fortsatt er eit ønske om fleire jenter i desse klassene.
3 måneder siden
Artikkelen argumenterer for at næringslivet trenger Generasjon Z, som er født mellom 1995 og 2010. Generasjon Z har vokst opp med teknologi og har en naturlig forståelse for AI og IKT, noe som er verdifullt for den digitale omstillingen. Mangelen på kompetanse innen teknologi gjør det viktig å inkludere denne generasjonen. Bedrifter rekrutterer unge for å få ny kunnskap og perspektiver, og for å bidra til innovasjon. Artikkelen konkluderer med at både Gen Z og næringslivet trenger hverandre for å løse fremtidens utfordringer.
1 måned siden
Artikkelen gir råd til voksne om hvordan de kan snakke med barn om krig og konflikter på en trygg og aldersadekvat måte. Eksperter understreker viktigheten av å lytte til barnas bekymringer, gi ærlige svar tilpasset deres alder, og fokusere på løsninger og håp. Redd Barna og Bufdir gir konkrete råd om hvordan man kan snakke med barn i ulike aldersgrupper, fra de minste til ungdom. Det anbefales også å skjerme barn fra sterke nyhetsbilder og være til stede i deres digitale hverdag for å hjelpe dem med å håndtere informasjon de møter på nettet. Hvis barnet viser tegn på sterk uro eller søvnproblemer, bør man vurdere å søke profesjonell hjelp.
3 måneder siden
Artikkelen gir en innføring i kunstig intelligens (AI), med fokus på generativ AI. Den forklarer hvorfor og hvordan man kan begynne å bruke verktøy som ChatGPT, og gir konkrete eksempler på bruksområder. Artikkelen understreker at AI kan være en nyttig assistent både i jobb og privatliv, og at det finnes flere alternativer til ChatGPT, som Google Gemini og Microsoft Copilot. Den diskuterer også forskjellen mellom ulike AI-verktøy, som Perplexity, og forklarer hvorfor det er viktig å forstå deres ulike funksjoner. Artikkelen konkluderer med at AI er et nyttig verktøy som kan forenkle hverdagen.
2 måneder siden
Artikkelen belyser hvordan usikkerhet påvirker unges utdanningsvalg, med mange som ønsker garanti for jobb etter endt utdanning. NHOs kompetansebarometer viser at det er stor mangel på faglært arbeidskraft i flere bransjer, som industri, bygg og anlegg, helse, IT og transport. Dette fører til at bedrifter ikke får utvidet virksomheten sin, og i verste fall må redusere driften. Artikkelen fremhever også at det er et stort behov for frisører, da antallet lærlinger har sunket betraktelig de siste årene. Regjeringen har varslet et mål om å bygge 130.000 nye boliger innen 2030, noe som vil skape et stort behov for murere, taktekkere og tømrere.
3 måneder siden
Artikkelen argumenterer mot bruk av ChatGPT i skolen, da det hindrer elevenes evne til å tenke selv og utvikle kreativitet. Forfatteren mener at selv om KI kan gjøre skolearbeidet enklere, er det viktigere at elevene bruker hodet og tilegner seg kunnskap på egen hånd. Det stilles spørsmål ved om bruk av KI vil hindre elevene i å utvikle ferdigheter som er nødvendige for å mestre livet. Forfatteren mener at KI må tilpasses den norske skolen og at det ikke bør være lov å løse skoleoppgaver med ChatGPT. Det er også vanskelig å vite om elever har brukt KI, noe som skaper problemer for både lærere og elever.
4 måneder siden
Artikkelen gir økonomiske råd til unge voksne og andre i endring i livet. Forbrukerøkonom Derya Incedursun anbefaler BSU, fond og tidlig pensjonssparing, samt økonomisk selvstendighet i forhold. Samfunnsøkonomiprofessor Kjell G. Salvanes prioriterer utdanning, bolig og forsiktighet med kreditt. Begge ekspertene understreker viktigheten av tidlig planlegging for å sikre økonomisk stabilitet. Artikkelen fremhever at det er viktig å tenke langsiktig for å oppnå økonomisk trygghet.
3 måneder siden
Unge uttrykker bekymring for den raske utviklingen av kunstig intelligens (AI) og dens innvirkning på samfunnet. De peker på problemer som juks i skolen, spredning av falske nyheter og potensiell jobberstatning. Det argumenteres for at Norge må innføre strengere retningslinjer for AI-bruk, med fokus på personvern og etisk ansvar, og at skoler må lære opp elever om AI. Bedrifter må også holdes ansvarlige for teknologien de utvikler. Ungdom krever å bli inkludert i prosessen, da de er de som må leve med konsekvensene av AI-utviklingen. Det understrekes at det haster med å handle før teknologien løper løpsk.