
MIT-studie: ChatGPT reduserer kognitiv innsats, ikke gjør dummere
1 dag siden siste oppdatering
4 min lesetid
1 dag siden siste oppdatering
4 min lesetid
En MIT-rapport har satt søkelys på kunstig intelligens' påvirkning på kognitive evner, og utløst debatt om hvorvidt ChatGPT gjør oss «dummere». Rapporten advarer eksplisitt mot å bruke slike ord, men viser redusert hjerneaktivitet og hukommelse ved bruk av KI, samtidig som den peker på potensial for læring ved riktig anvendelse.
Debatten om kunstig intelligens' innvirkning på kognitive evner har fått ny fart etter en rapport fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) i juni. Forskning- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland advarte om at KI kan gjøre oss «dummere» om den brukes feil, basert på denne studien. MIT-forskerne har imidlertid eksplisitt bedt media og publikum om å unngå ord som «dum», «hjernerote» eller «hjerneskade» i omtalen av funnene.
Studien undersøkte 54 deltakere mellom 18 og 39 år, fordelt i tre grupper som brukte henholdsvis ChatGPT, Google Search eller ingen hjelpemidler til å skrive essay. EEG-målinger viste at ChatGPT-gruppen hadde lavest kognitiv innsats og overfladisk hjerneaktivitet, sammenlignet med Google Search- og ingen-hjelpemiddel-gruppene. Kun 16,7 prosent av ChatGPT-brukerne husket en setning fra eget essay, mot nesten 89 prosent i de andre gruppene.
Postdoktor Hedda Tvedten Ness ved UiO påpeker svakheter ved studien, som lavt deltakerantall og manglende fagfellevurdering, og understreker at lavere hjerneaktivitet ikke nødvendigvis er negativt. Studien fant også at de som først jobbet uten KI og deretter brukte ChatGPT, opplevde økt hjerneaktivitet og bedre hukommelse, noe som indikerer at KI kan bidra til læring ved balansert bruk.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!