Nyhetssaker
Nettavisen nyheter: FHI: Begrenset effekt av ADHD-medisin på barns skoleprestasjoner
Artikkel

FHI: Begrenset effekt av ADHD-medisin på barns skoleprestasjoner

3 måneder siden siste oppdatering

1 min lesetid

Nettavisen logo

Kort oppsummert

  • FHI-studie viser begrenset effekt av ADHD-medisin på barns skoleprestasjoner.

Sammendrag

En ny studie fra Folkehelseinstituttet (FHI) har undersøkt langtidseffekten av ADHD-medisin på barns skoleprestasjoner. Studien viser at barn med ADHD som bruker medisiner, presterer marginalt bedre på nasjonale prøver sammenlignet med de som ikke bruker medisiner.

Likevel er forskjellen liten, og medisin alene er ikke tilstrekkelig for å utjevne forskjellene i skoleprestasjoner mellom barn med og uten ADHD. Læringsgapet reduseres med omtrent 12 prosent for de som bruker medisin, men barn uten ADHD presterer fortsatt bedre.

Forskerne konkluderer med at andre tiltak er nødvendig for å hjelpe barn med ADHD til å oppnå gode skoleresultater.

Kontekst