

En ny studie fra Folkehelseinstituttet (FHI) har undersøkt langtidseffekten av ADHD-medisin på barns skoleprestasjoner. Studien viser at barn med ADHD som bruker medisiner, presterer marginalt bedre på nasjonale prøver sammenlignet med de som ikke bruker medisiner.
Likevel er forskjellen liten, og medisin alene er ikke tilstrekkelig for å utjevne forskjellene i skoleprestasjoner mellom barn med og uten ADHD. Læringsgapet reduseres med omtrent 12 prosent for de som bruker medisin, men barn uten ADHD presterer fortsatt bedre.
Forskerne konkluderer med at andre tiltak er nødvendig for å hjelpe barn med ADHD til å oppnå gode skoleresultater.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
VG
1 måned siden
VG
4 måneder siden
VG
2 måneder siden
TV2
4 måneder siden
VG
5 måneder siden
NRK
2 måneder siden
VG
3 måneder siden
Nettavisen
3 måneder siden
VG
4 måneder siden
NRK
3 måneder siden
Nettavisen
5 måneder siden
NRK
19 dager siden
TV2
19 dager siden
Nettavisen
4 måneder siden
Nettavisen