
Mindre skoletid: Bør vi snu utviklingen i norsk skole?
5 måneder siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Norske barn har over 1300 flere skoletimer enn tidligere generasjoner, uten at resultatene har blitt bedre.
Sammendrag
Artikkelen argumenterer for at norske barn går for lenge på skolen uten at det gir bedre resultater. Forfatteren viser til at dagens barn har over 1300 flere skoletimer enn tidligere generasjoner, noe som tilsvarer to hele skoleår.
Dette har ført til økt press, skoleleihet og psykiske vansker blant ungdom. Politikernes svar på dårlige skoleresultater har vært å øke timetallet, spesielt i teoretiske fag, men evalueringer viser at dette ikke har hatt ønsket effekt.
Forfatteren mener det er på tide å snu utviklingen, kutte i timetallet og heller investere i kvalitet og lærertetthet. Rødt og kunnskapsministeren har også åpnet for å redusere antall skoleår.