Nyhetssaker

Blå gelé mangel skaper frustrasjon før 17. mai

Dagbladet logo

En viral kaketrend før 17. mai har ført til uventet mangel på en nøkkelingrediens i butikkene. Dette har skapt frustrasjon og debatt, og satt fokus på både tilgjengelighet og farge på den ettertraktede geléen.

Langer ut: - En hån

Kort oppsummert

  • En viral Terrazzo-inspirert ostekake til 17. mai har ført til stor etterspørsel etter blåbærgelé.

En populær Terrazzo-inspirert ostekake med rød, hvit og blå gelé til 17. mai har ført til at blåbærgelé er vanskelig å få tak i. Forfatter Anne Gunn Halvorsen uttrykker stor frustrasjon over tomme hyller og kaller mangelen en "hån mot kvinnehelse og vår nasjon".

Hun måtte besøke fire butikker for å finne en pakke og spekulerer i om mangelen kan reflektere en klassedelt by. Halvorsen påpeker også at den såkalte blåbærgeléen egentlig er lilla, noe som krever bruk av konditorfarge for å oppnå ønsket farge, en "hack" hun mener ikke burde være nødvendig.

Matklubben Trondheim, som står bak oppskriften, anbefaler forsiktig bruk av konditorfarge. Coop Norge bekrefter at de har sett en betydelig salgsøkning på nesten 20 prosent for blåbær- og jordbærgelé denne uken, og at sosiale medietrender raskt påvirker salget av enkeltprodukter.

Anne Gunn Halvorsen

Karina

Mari

Silje Verlo Alisøy

Matklubben Trondheim

Mondelez

Coop Norge

Oslo

Trondheim