Matblogger Anders Nordstad og matinfluenser Helene Ragnhild Sollie kritiserer sterkt produkter som selges som revet ost i norske dagligvarebutikker, men som i stor grad består av pizzatopping laget av vann og kokosolje. De kaller praksisen for "juks" og "lureri", og mener det er laget for å maksimere profitt ved å erstatte tollbelagt ost med billigere råvarer.
Eksempler inkluderer Synnøve Revet, som kun har 43 prosent ost, og varianter fra Prima, First Price og Xtra med enda mindre eller ingen ost. Dagligvarekjedene Rema 1000, Extra, Kiwi (Norgesgruppen) og Coop forsvarer merkingen og plasseringen i ostehyllen, og hevder det er basert på kundeinnsikt eller tilbyr et billigere/mer praktisk alternativ.
Synnøve Finden understreker at produktet er tydelig merket som et blandingsprodukt og har vært populært siden 2004. Kritikere påpeker at produktene ikke alltid er vesentlig billigere enn ekte revet ost, og anbefaler å rive ost selv for å spare penger og få 100 prosent ost.