Nyhetssaker

Kritikk mot pizzatopping solgt som ost i butikk

TV2 logo

Produkter som selges som revet ost i norske butikker kritiseres for å inneholde lite eller ingen ost. Matbloggere og influensere kaller praksisen for "juks" og "lureri".

– Juks og fanteri

Kort oppsummert

  • Matbloggere og influensere kritiserer produkter som selges som revet ost, men som hovedsakelig består av pizzatopping laget av vann og kokosolje.

Matblogger Anders Nordstad og matinfluenser Helene Ragnhild Sollie kritiserer sterkt produkter som selges som revet ost i norske dagligvarebutikker, men som i stor grad består av pizzatopping laget av vann og kokosolje. De kaller praksisen for "juks" og "lureri", og mener det er laget for å maksimere profitt ved å erstatte tollbelagt ost med billigere råvarer.

Eksempler inkluderer Synnøve Revet, som kun har 43 prosent ost, og varianter fra Prima, First Price og Xtra med enda mindre eller ingen ost. Dagligvarekjedene Rema 1000, Extra, Kiwi (Norgesgruppen) og Coop forsvarer merkingen og plasseringen i ostehyllen, og hevder det er basert på kundeinnsikt eller tilbyr et billigere/mer praktisk alternativ.

Synnøve Finden understreker at produktet er tydelig merket som et blandingsprodukt og har vært populært siden 2004. Kritikere påpeker at produktene ikke alltid er vesentlig billigere enn ekte revet ost, og anbefaler å rive ost selv for å spare penger og få 100 prosent ost.

Anders Nordstad

Helene Ragnhild Sollie

Sofie Oraug-Rygh

Silje Verlo Alisøy

Kine Søyland

Rema 1000

Extra

Synnøve Finden

Coop

Norgesgruppen

Norge