Forbrukerrådet kritiserer Kiwi for sin bonuskampanje, og mener det er forvirrende for kundene å regne ut totalprisen. De mener Kiwi heller burde kutte prisene direkte.
Kiwi avviser kritikken og sier kundene er fornøyde med bonusordningen. Ifølge en markedsføringsprofessor gir kundeklubber butikkene fordeler som lojalitet, gratis kommunikasjon og verdifull kundedata.
Samtidig kan det være positivt for prisbevisste kunder som er medlem i flere kundeklubber.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Eksperter og Forbrukerrådet kritiserer Rema 1000s nye bonusprogram for å være komplisert og mer fordelaktig for butikken enn for kundene. Kritikken går på at slike lojalitetsprogrammer er forvirrende og kan føre til økt forbruk. Forbrukerrådet oppfordrer forbrukerne til å være utro mot butikkene og handle der de får de beste tilbudene. Rema 1000 avviser kritikken og hevder appen er populær og gir kundene både priskutt og bonusmuligheter. De inviterer kritikere til å teste appen og gi tilbakemeldinger for forbedringer.
2 måneder siden
Nettavisens pristest viser at Kiwi er billigst på frukt og grønt når man regner med rabatter, mens Rema 1000 er billigst uten rabatter. En markedsføringsekspert kritiserer dagligvarekjedenes kompliserte rabattordninger, som han mener er forvirrende for forbrukerne, og mener bonusordninger burde forbys. Testen viser at prisene ofte er like, men at det er prisforskjeller på enkelte varer. Etter at resultatene ble kjent, har både Kiwi og Extra justert prisene på enkelte varer. Kjedene selv mener at kundene forstår rabattordningene og at de bidrar til økt salg.
3 måneder siden
En fersk meningsmåling viser at et klart flertall av norske forbrukere ønsker faste lave priser i dagligvarebutikkene, fremfor hyppige tilbud. Forbruksforsker Karl Fredrik Tangen kritiserer dagligvarekjedenes komplekse rabattordninger, og mener de skaper forvirring og usikkerhet for kundene. Han hevder at kjedene bruker disse ordningene for å vanskeliggjøre prissammenligning, og at det er behov for reguleringer. Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop avviser kritikken og hevder at de har både faste lave priser og gode tilbud. Coop mener de har god innsikt i kundenes preferanser, og at kundene setter pris på rabatter og tilbud.
18 dager siden
Artikkelen undersøker priskonkurransen på frukt og grønt mellom Kiwi, Rema 1000 og Extra. En pristest utført av TV 2 hjelper deg viser at Kiwi er billigst, særlig med sin Kiwi Pluss-bonus. Eksperter som «Gjerrigknarken» kritiserer bonusordningene for å være kompliserte og forvirrende for kundene, og mener de er utspekulerte måter å øke lojalitet og omsetning på. Forbrukerrådet er også skeptisk. Dagligvarekjedene forsvarer ordningene med at kundene setter pris på dem, og at salget av frukt og grønt har økt betraktelig.
3 måneder siden
Dagligvarekjedene konkurrerer om kundene med tilbud på sunne varer i januar. Coop Extra, Kiwi og Rema 1000 har alle lansert kampanjer med prisreduksjoner på fisk, frukt og grønnsaker. Kiwi matcher priser, men unntar medlemstilbud, mens Rema 1000 og Coop Extra tilbyr rabatter til sine medlemmer. Forbrukerrådet kritiserer medlemskampanjene for å gjøre det vanskelig å sammenligne priser, og påpeker at det er vanskelig for forbrukere å få oversikt over de reelle kostnadene.
1 måned siden
Kiwi får kritikk for å reklamere med et tilbud på kyllingfilet som viser seg å være betydelig dyrere enn konkurrenten Bunnpris. En blogger påpeker at Kiwi, til tross for å hevde å presse prisene, ikke tilbyr den billigste kyllingen. Kiwi forsvarer seg med at deres kampanje varer over en lengre periode, og at de ikke matcher kortvarige tilbud fra mindre supermarkeder. Kritikken går ut på at dette undergraver tilliten til Kiwis løfte om å være billigst.
1 måned siden
Dagligvarekjedene Kiwi, Extra og Rema 1000 konkurrerer om kundene med priskrig på frukt og grønt før påsken. Kunder kan finne varer som squash til fem kroner og blomkål til ti kroner. Kiwi tilbyr 30 prosent bonus for sine medlemmer, Extra gir rabatt på utvalgte varer, og Rema 1000 har faste kilopriser på frukt. En ekspert mener at de reduserte prisene kan føre til økt konsum av frukt og grønt.
2 måneder siden
Kiwi får kritikk for å markedsføre grillpølser med slagordet «Gjør hverdagen billigere», selv om prisen har økt betraktelig det siste året. Kunder reagerer på prisøkningen, som er på over 17 prosent siden februar i fjor. Kiwi forklarer prisstigningen med økte innkjøpspriser og viser til fjorårets påskekampanje. Samtidig tilbyr konkurrenter som Obs pølser til en lavere pris. Kiwi hevder å ha den laveste prisen i lavprismarkedet, men både Extra og Rema 1000 har samme pris.
2 måneder siden
Forbrukerrådet refser dagligvarekjedene for uoversiktlige og forvirrende medlemsordninger, og mener det har blitt vanskelig for kundene å forstå hva de faktisk betaler for varene. Flere kjeder krever nå doble medlemskap for å få tilgang til rabatter, og Rema 1000 har gått fra Æ til en app med bonuspoeng. Forbrukerrådet sammenligner situasjonen med et lotteri der reglene er umulige å forstå, og mener at kjedene tjener på denne forvirringen. Dagligvarekjedene bruker medlemskap som et middel i konkurransen, men Forbrukerrådet mener dette går på bekostning av forbrukernes mulighet til å ta rasjonelle valg.
4 måneder siden
Coop Extra har annonsert at de vil dele ut personlige verdikuponger til sine 2,5 millioner medlemmer i desember, med en samlet verdi på 80 millioner kroner. Kupongene gir i snitt 20 prosent rabatt på utvalgte varer og kan brukes i alle Coops dagligvarekjeder. Tiltaket kommer i tillegg til andre rabatter og medlemsfordeler. Mens Coop fremhever tilbudet som en måte å gi kundene fordeler på varer de ofte kjøper, kritiserer markedsføringsekspert Karl Fredrik Tangen tiltaket som forvirrende og urettferdig for de mest økonomisk utsatte. Coop avviser kritikken og understreker at kupongene er en del av deres medlemsmodell.
3 måneder siden
Rema 1000 endrer navnet på Æ-appen til Rema-appen og gjør store endringer i fordelsprogrammet. Tidligere fikk Æ-medlemmer priskutt direkte i kassen, men nå innføres et system med bonuspoeng i tillegg til personlige priskutt. Kritikere mener Rema hermer etter konkurrenter og at endringene gjør det mer komplisert for kundene. Rema 1000 innfører også bonusoppdrag og kampanjeprodukter, og fjerner den tidligere ti på ti-listen. Rema 1000 mener selv at endringene vil gjøre hverdagen enklere og billigere for kundene, men har ikke svart på spørsmål om hvordan.
1 måned siden
Extra har meldt seg på i påskens priskrig ved å halvere prisene på «Alltid 8»-konseptet, som omfatter frukt og grønt. Dette gjøres for å feire en økning i salget etter at de nye kostrådene ble innført. Forbrukerrådet påpeker at de mange kampanjene og bonusordningene gjør det vanskelig for forbrukerne å navigere. Coop understreker at de ønsker å gjøre det enkelt for kundene, men erkjenner at det totale antallet tilbudskonsepter kan være uoversiktlige. En studie fra Norges Handelshøyskole viser at informerte kunder betaler mindre i butikken, og at de som er medlem i flere lojalitetsprogrammer er mest prissensitive.
3 måneder siden
Dagligvarekjedene Extra, Kiwi og Rema 1000 har innført priskutt på sunne varer som fisk, frukt og grønt. Extra og Kiwi tilbyr 20 prosent rabatt på utvalgte fiskeprodukter ut januar, mens Rema 1000 kutter prisene med 50 prosent på fem utvalgte frukt- og grøntvarer. Markedsføringsekspert Karl-Fredrik Tangen er kritisk til de tidsbegrensede kampanjene og mener det er viktigere med lavere priser på sunne varer over tid. Han påpeker også at kjedene ikke bør skryte av å fremme folkehelse når butikkene er strukturert for å friste med usunne varer ved kassen. «Gjerrigknarken» Rune Kaino Nikolaisen ser på priskuttene som en gavepakke til kundene, men med en mistanke om at prisene øker på andre varer.
4 måneder siden
En Coop-kunde reagerte på et tilbud på pasta med kun 60 øre rabatt, noe kunden oppfattet som lite. Coop forsvarer sin prisstrategi, men innrømmer at rabatten kan virke liten. De understreker at de ønsker å være åpne om prisendringer. Forbrukertilsynet påpeker at det er villedende å markedsføre noe som et tilbud uten en reell rabatt, og at førprisen skal være den laveste prisen de siste 30 dagene. Coop Mega hevder de justerer priser for å være billigst og at alle prisendringer skal kommuniseres.
1 måned siden
Forbrukerrådet reagerer på at Circle K Lilleaker over tid har hatt et tilbud med halv pris på vafler og pølser. Jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet påpeker at salg som varer mer enn et par uker kan gi et feilaktig inntrykk av prisfordelen. Circle K sentralt, ved Kjetil Foyn, opplyser at den aktuelle stasjonen er selvstendig, men at de vil gjennomgå rutinene sine for å sikre at regelverket følges. Iversen forklarer at unntak finnes, som tidsbegrensede tilbud eller rabatter knyttet til kundeklubb, og foreslår at bensinstasjonen heller markedsfører seg med «alltid lave priser».