Forbrukerrådet retter kritikk mot Kiwi og Extra for markedsføringsstrategier som skaper forvirring blant forbrukerne. Kiwi kritiseres for sin bonusordning, mens Extra halverer prisene på frukt og grønt i en priskrig.
Rådet mener slike kampanjer vanskeliggjør prissammenligning. Dagligvarekjedene argumenterer med at kundene er fornøyde og at det øker salget.
Forskning viser at informerte kunder og de med flere lojalitetsprogrammer er mest prissensitive.
1 måned siden
Forbrukerrådet kritiserer Kiwi for sin bonuskampanje, og mener det er forvirrende for kundene å regne ut totalprisen. De mener Kiwi heller burde kutte prisene direkte. Kiwi avviser kritikken og sier kundene er fornøyde med bonusordningen. Ifølge en markedsføringsprofessor gir kundeklubber butikkene fordeler som lojalitet, gratis kommunikasjon og verdifull kundedata. Samtidig kan det være positivt for prisbevisste kunder som er medlem i flere kundeklubber.
1 måned siden
Extra har meldt seg på i påskens priskrig ved å halvere prisene på «Alltid 8»-konseptet, som omfatter frukt og grønt. Dette gjøres for å feire en økning i salget etter at de nye kostrådene ble innført. Forbrukerrådet påpeker at de mange kampanjene og bonusordningene gjør det vanskelig for forbrukerne å navigere. Coop understreker at de ønsker å gjøre det enkelt for kundene, men erkjenner at det totale antallet tilbudskonsepter kan være uoversiktlige. En studie fra Norges Handelshøyskole viser at informerte kunder betaler mindre i butikken, og at de som er medlem i flere lojalitetsprogrammer er mest prissensitive.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!