
KI i jobbsøknader: Kan sjelden være til kandidatens fordel
Bruken av kunstig intelligens (KI) i jobbsøknader har økt betydelig det siste året, og store arbeidsgivere i Norge merker trenden. Selv om KI kan være et tidsbesparende hjelpemiddel, advarer flere om at generiske søknader sjelden vil være til kandidatens fordel.
Kort oppsummert
- Over 64 prosent av jobbsøkere har brukt KI i forbindelse med jobbsøknader, ifølge en undersøkelse fra Finn.no.
Økt bruk av kunstig intelligens (KI) i jobbsøknader er en tydelig trend, bekreftet av store arbeidsgivere som Statkraft, Norsk Hydro og Norgesgruppen. Finn. no har også observert dette, med en undersøkelse som viser at over 64 prosent av jobbsøkere har benyttet KI.
Denne utviklingen fører til endringer i rekrutteringsprosessen; søknadsbrevet mister verdi, og fokus flyttes mot dokumentert erfaring og konkret CV. Skatteetaten har allerede droppet søknadsteksten for å unngå irrelevant informasjon og diskriminering. Mens arbeidsgivere generelt ikke er negative til KI som hjelpemiddel, understreker de viktigheten av personlig preg.
Generiske, KI-genererte søknader uten tilpasning vil sjelden være en fordel for kandidaten, ifølge Telenor. Equinor anerkjenner at KI er kommet for å bli og krever kontinuerlig tilpasning av rekrutteringsmetoder.
Kate A. Aunaas-Ingram
Kine Søyland
Christopher Ringvold
Hanne Revholt
Kristin Ruud
Ellen Maria Skjelsbæk
Statkraft
Norsk Hydro
Norgesgruppen
Finn.no
Skatteetaten
Telenor
Equinor
Norge