Nyhetssaker
e24 logo

e24

Norsk laks: TikTok-salg bidrar til rekordhøy eksport til Kina

Norsk laks opplever enestående vekst i Kina, drevet av innovative salgsmetoder som live-streaming på den kinesiske plattformen Douyin. Denne unike tilnærmingen har bidratt til rekordhøy eksport og plassert Kina som et av Norges største sjømatmarkeder.

2 dager siden

3 min lesetid

Kort oppsummert

  • Kina er Norges tredje største sjømatmarked målt i verdi, med en rekordhøy lakseeksport som økte med 122 prosent i volum.

Norsk laks har opplevd en historisk vekst i Kina, som for første gang er Norges tredje største sjømatmarked målt i verdi. Eksportverdien økte med 62 prosent, og volumet med hele 122 prosent, til tross for lavere laksepriser.

En sentral driver bak denne veksten er salg via live-streaming på kinesiske sosiale medier som Douyin (kinesisk TikTok), hvor influencere selger laks direkte til forbrukere. Dette unike salgskonseptet, kombinert med nye kanaler som integrerer butikk, restaurant og netthandel, har gjort norsk laks tilgjengelig også i mindre kinesiske byer.

Norge har økt sin markedsandel i Kina til 68 prosent, primært på bekostning av Chile, da kinesiske forbrukere foretrekker den jevne kvaliteten på norsk laks, selv om den er noe dyrere. Globalt satte norsk sjømateksport også ny rekord i verdi.

Sigmund Bjørgo

Norges sjømatråd

Douyin

Kina

Norge

USA

Polen

Chile