En løpebølge har truffet Norge, og sportsbutikkene melder om en kraftig økning i salg av løpesko og utstyr. XXL, Löplabbet og Intersport rapporterer om stor interesse, spesielt for konkurransesko og dyrere modeller.
Nordmenn er opptatt av det nyeste utstyret, og løpevester og drikkesekker er blitt populært. Kundene er mer bevisste på hva de trenger, og etterspørselen etter «performance»-sko er stor.
Spesielt «supertrainers» som Asics Superblast 2 er vanskelig å få tak i, da de raskt blir utsolgt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
7 dager siden
Etterspørselen etter løpesko øker kraftig i Norge, spesielt sko med karbonplate, ofte kalt «supersko». Mange løpere investerer i disse skoene for bedre ytelse og komfort. Tidligere friidrettsutøver Anders Aukland fremhever at karbonsko gir en behagelig sprett i steget og kan redusere belastning på beina. Samtidig mener Tor Fauske, daglig leder for Löplabbet, at mange kjøper dyre karbonplatesko uten å ha behov for dem. Han anbefaler ferske løpere å velge enklere sko som styrker fot og muskulatur for å unngå skader. Fauske påpeker også at «supersko» gir best effekt for løpere med høy fart og gode tider, og at de ikke nødvendigvis er egnet for alle. Salget av løpesko har økt betydelig siden pandemien, og Norge skiller seg ut ved at mange løpere bruker «supersko» også til trening, ikke bare konkurranse.
25 dager siden
Flere gateløp i Norge melder om en markant økning i påmeldinger. Oslo Maraton har opplevd rekordtidlig utsolgt halvmaraton og stor interesse for øvrige distanser. Bergen City Marathon svarer på etterspørselen med å øke kapasiteten, mens Sentrumsløpet i Oslo raskt ble utsolgt til tross for utvidelse. Arrangørene forklarer populariteten med faktorer som forbedret utstyr, økt synlighet i sosiale medier, og etableringen av løpegrupper, som engasjerer både mosjonister og konkurranseløpere.
1 måned siden
Artikkelen omhandler en markant økning i salget av beredskapsutstyr i Norge, hvor vanndunker leder an med opptil 1000 prosent salgsøkning hos Clas Ohlson. Biltema rapporterer også om kraftig vekst, spesielt innen vannlagring i sentrale strøk. Denne økningen tilskrives både Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskaps (DSB) oppdaterte anbefalinger om egenberedskap, som tilsier at husholdninger bør ha forsyninger for en uke, samt økende internasjonal uro. Salget av andre beredskapsartikler som gasskjøkken og radioer har også økt betraktelig, og enkelte butikker melder om utsolgte varer.
1 dag siden
Etterspørselen etter dyre karbonsko har økt blant løpere. Eksperter stiller spørsmål ved om alle har nytte av dem.
3 måneder siden
Et gult farevarsel for is har ført til en kraftig økning i salget av brodder over hele landet. Flere butikkjeder, som Clas Ohlson og Coop, melder om en markant salgsøkning, med opptil en tredobling sammenlignet med tidligere uker. Biltema har sett lokale salgsøkninger, spesielt i Østfold og Haugesund. Butikkene forventer at salget vil fortsette å øke. I tillegg til brodder, er det også en økende trend å pigge sine egne sko, samt økt etterspørsel etter strømiddel og ishakker. Butikkene melder om god tilgang på varer, men forventer lokale variasjoner.
2 måneder siden
Salget av beredskapsutstyr som vanndunker og sveiveradioer har økt kraftig i Norge, både lokalt og nasjonalt. En lokal Clas Ohlson-butikk i Sandefjord melder om at de selger ut vanndunker så fort de får dem inn. Clas Ohlson melder om en nasjonal salgsøkning på 80 prosent i beredskapskategorien i 2024, og Biltema melder om en økning på 280 prosent i salget av vanndunker sammenlignet med fjoråret. Myndighetene anbefaler at folk er forberedt på å klare seg selv i en uke på grunn av en urolig verden.
3 måneder siden
Kraftig snøfall har ført til en eksplosiv økning i salget av snøryddingsutstyr over hele landet. Butikker melder om salgsøkninger på opptil 1000 prosent for enkelte produkter, og tomme hyller for både snøfresere og manuelt utstyr som skuffer og måker. Snøfresere er spesielt ettertraktet, og butikkene sliter med å holde tritt med etterspørselen. Butikkene jobber på spreng for å få inn nye varer, men opplever forsinkelser. Eksperter råder folk til å vurdere behovet nøye før de investerer i snøryddingsutstyr, og understreker viktigheten av å ikke vente for lenge med å rydde snøen.
4 måneder siden
En plutselig økning i etterspørselen etter kjøkkenredskaper i tre har ført til at butikker over hele landet opplever å bli utsolgt. Kunder ønsker å bytte ut plastredskaper med tre, drevet av en økende bevissthet rundt mikroplast og dens negative innvirkning på miljø og helse. Denne trenden har ført til at butikker har vanskelig for å holde tritt med etterspørselen, og mange kunder går fra butikk til butikk på jakt etter de populære treproduktene. Flere kunder har uttalt at de ønsker å bytte ut plastredskaper med mer miljøvennlige alternativer.
4 måneder siden
Til tross for dyrtiden, melder butikker om god julehandel med økt salg sammenlignet med fjoråret. Spesielt populære er merkevarer som Lululemon, Ugg og det norske merket Caspara. Helsefokuserte gaver som lysterapilamper og elektronikk som airfryers er også ettertraktet. I tillegg er det stor etterspørsel etter brettspill som Kluster, Lego-blomster, treredskaper, stekepanner og Mummikopper. Mange butikker opplever at kundene bruker mer penger per gave i år. Det er en forsiktig salgsvekst, spesielt for tekstil og utstyr til hus og hjem, mens sportsbutikker har det tøffere.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler den økende populariteten til ultraløping blant unge, med fokus på profiler som Mia Walsøe Lehn og Synne Myhre som deler sine løp på sosiale medier. Disse utøverne inspirerer andre til å prøve seg på lange distanser, og de bruker mye tid på trening. Medisinprofessor Jan Helgerud påpeker at ultraløp ikke er den mest effektive måten å oppnå helsegevinster, men anerkjenner at trening generelt er bra. Interessen for ultraløp har økt betydelig, med en 35% økning i antall startende i år sammenlignet med i fjor. Flere ultraløp selger ut startplassene raskt, som Bislett24 som solgte ut på 13 minutter.
1 måned siden
Nordmenn hamstrer beredskapsutstyr som vanndunker, gassbrennere og Jodix-tabletter, drevet av økt internasjonal spenning og myndighetenes fokus på egenberedskap. Biltema melder om at vanndunker flyr ut av varehusene, spesielt etter møtet mellom Trump og Zelenskyj. Clas Ohlson har sett en økning på 700 prosent i salget av vanndunker. Elkjøp merker også økt etterspørsel etter beredskapsprodukter, og Jula rapporterer om en betydelig økning i salget av friluftsutstyr. Nettbutikken Hekta på tur opplevde en umiddelbar økning i salget av beredskapspakker etter Trump-Zelenskyj-samtalene.
2 måneder siden
Salget av beredskapsutstyr som vanndunker og nødradioer har økt kraftig i Norge. En undersøkelse viser at bekymringen for krig har steget fra 23% i 2023 til 29% i 2024. Både Biltema og Clas Ohlson melder om stor salgsvekst, spesielt de siste ukene. Clas Ohlson har respondert med å sende ekstra leveranser til norske butikker. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) tror den urolige verdenssituasjonen er en viktig årsak til at folk ønsker å være bedre forberedt.
28 dager siden
Flere butikker opplever økt salg av beredskapsprodukter. Clas Ohlson melder om en tredobling i salget, hvor strømaggregater har økt med 400 prosent sammenlignet med fjoråret. Denne økningen tilskrives Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) sine nye anbefalinger for egenberedskap i norske hjem, samt den spente internasjonale situasjonen. Felleskjøpet bekrefter også trenden, og melder om utsolgte beredskapsvarer. Kundene uttrykker både flauhet og bekymring knyttet til egen beredskap.
4 måneder siden
Butikker opplever stor etterspørsel etter strømidler og tine-salt på grunn av glatte veier og fortau. Biltema har sett en vekst på over 150 prosent i salget av disse varene i desember, sammenlignet med fjoråret. Felleskjøpet melder også om økt salg av strømidler. Salget av batteridrevne snøfresere har hatt en betydelig økning, mens salget av bensindrevne snøfresere er på samme nivå som i fjor. Biltema har god varetilgang, men kan oppleve tomme hyller i korte perioder, spesielt i romjulen på grunn av færre arbeidsdager.
3 måneder siden
Treningssentre i Norge rapporterer om en betydelig økning i besøk og nye medlemmer ved inngangen til 2025, med en økning på 10-15% sammenlignet med fjoråret. Styrketrening og løping er populære aktiviteter, men det er også en økende interesse for trening som fokuserer på mental helse, som meditasjon og yoga. Mange søker personlig trening for å få hjelp med å etablere gode treningsvaner og for å sikre at de holder ut over januar. Personlige trenere understreker viktigheten av å sette realistiske mål og unngå å starte for hardt, da dette kan føre til at man gir opp. Det er også en økende bevissthet rundt viktigheten av å balansere fysisk og mental helse for varige resultater.