Til tross for dyrtiden, melder butikker om god julehandel med økt salg sammenlignet med fjoråret. Spesielt populære er merkevarer som Lululemon, Ugg og det norske merket Caspara.
Helsefokuserte gaver som lysterapilamper og elektronikk som airfryers er også ettertraktet. I tillegg er det stor etterspørsel etter brettspill som Kluster, Lego-blomster, treredskaper, stekepanner og Mummikopper.
Mange butikker opplever at kundene bruker mer penger per gave i år. Det er en forsiktig salgsvekst, spesielt for tekstil og utstyr til hus og hjem, mens sportsbutikker har det tøffere.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Nordmenn trosser dyrtiden og kjøper dyre julegaver som AirPods, store TV-er og avanserte robotstøvsugere. Elektronikk er populært, men også tradisjonelle gaver som bøker og brettspill selger godt. Sminkespeil har overraskende blitt en bestselger. Butikkene ser en økning i salg av premiumprodukter, til tross for økonomisk usikkerhet. Nye trender inkluderer «kjærestespill» og leker for voksne. Mange startet julehandelen tidlig, men butikkene forventer fortsatt stor pågang de siste dagene før jul.
4 måneder siden
Til tross for uendrede renter, viser tall fra Nets at nordmenn julehandler for rekordhøye summer i 2024. Omsetningen har økt betydelig både på nett og i fysiske butikker, spesielt innen klær og sko. Samtidig ser man en nedgang i salg av smykker og blomster. Forbruket på restauranter og barer har også økt. Sentralbanksjefen forventer at det private forbruket vil fortsette å stige, drevet av økte inntekter og bedre kjøpekraft. Enkelte forbrukere har imidlertid valgt å redusere julegaveinnkjøp for å fokusere på andre verdier.
3 måneder siden
Julehandelen i norske kjøpesentre økte med 3,8 prosent sammenlignet med 2023, ifølge tall fra Virke. Dette overgikk deres forventning om en vekst på 3,5 prosent. Virke mener den økonomiske bedringen er positiv for både forbrukere og handelsstanden, og at veksten kan bidra til at mange butikker er bedre rustet fremover. Undersøkelsen omfatter handelen i uke 47 til 52 i 221 kjøpesentre, men inkluderer ikke butikkhandel utenfor kjøpesentrene eller netthandel. Virke antar at tallene gir en god indikasjon på den totale detaljhandelen. For mat og drikke var veksten mer moderat enn forventet, muligens på grunn av økt grensehandel og priskampanjer.
4 måneder siden
Butikker opplever stor etterspørsel etter strømidler og tine-salt på grunn av glatte veier og fortau. Biltema har sett en vekst på over 150 prosent i salget av disse varene i desember, sammenlignet med fjoråret. Felleskjøpet melder også om økt salg av strømidler. Salget av batteridrevne snøfresere har hatt en betydelig økning, mens salget av bensindrevne snøfresere er på samme nivå som i fjor. Biltema har god varetilgang, men kan oppleve tomme hyller i korte perioder, spesielt i romjulen på grunn av færre arbeidsdager.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler populære julegavekjøp i siste liten på bensinstasjoner. Både Circle K og Shell melder om økt salg av ulike produkter på julaften. Shell opplever økt salg av blomster, konfekt og mat, i tillegg til bilvask og kaffeavtaler som julegaver. Circle K ser en sterk økning i salget av 'Koppen', som gir ubegrenset varm drikke i 2025, samt konfekt og gavekort. Ferske boller er imidlertid den mest solgte varen hos Circle K på lille julaften og julaften. Begge kjedene merker også et oppsving i salget av bilvask før jul.
1 måned siden
Butikksjefer rapporterer om økt salg av dyrere produkter, drevet av gode lønnsoppgjør og fallende inflasjon som gir nordmenn bedre kjøpekraft. Møbelringen ser en økning i alle priskategorier for stue, kjøkken og soverom, og tror folk bruker mer penger på hus og hjem. Boligbyggere forventer også økt aktivitet og høyere priser på nybygg. Denne økningen i forbruk kan imidlertid føre til økt inflasjon, noe som potensielt kan påvirke Norges Banks beslutning om rentekutt.
4 måneder siden
Søndagsåpne butikker har ført til økt handel ved Strømmen storsenter, spesielt i timene før håndball-EM-finalen. Senterlederen melder om bedre omsetning de siste tre dagene sammenlignet med fjoråret, og at julehandelen er avgjørende for årsomsetningen etter en treg start på året. Kaféer og spisesteder har også hatt god omsetning. Samtidig har den økte trafikken rundt senteret ført til lange køer, ifølge Vegtrafikksentralen. Senterlederen håper nå på kaldere vær og snø for å øke salget i sports-, sko- og klesbutikkene.
4 måneder siden
Priskrigen på julevarer har ført til stor etterspørsel og hamstring i butikkene. Flere populære juleprodukter, som juleøl, marsipan og grøt, er vanskelig å få tak i. Leverandørene melder om at de ikke har kapasitet til å produsere mer av enkelte varer før jul. Coop har innført en maksgrense for antall julevarer per kunde for å forhindre hamstring. Både Kiwi og Rema 1000 melder om høy omsetning, men også risiko for tomme hyller. Ringnes bekrefter at det ikke produseres mer billig juleøl.
4 måneder siden
Nordmenn strømmer til Sverige for å handle julevarer, tiltrukket av lavere priser. Butikker ved grensen opplever en betydelig økning i kundetall sammenlignet med fjoråret. Populære varer inkluderer kjøtt, ost, brus og apotekvarer. Enkelte kunder påpeker at man må være bevisst for å finne de beste tilbudene. Tall fra SSB viser en økning i grensehandelen på 1,2 milliarder kroner fra samme periode i fjor, noe som bekrefter trenden med økt handel over grensen.
4 måneder siden
Flere dagligvarebutikker melder om tomme hyller for julegløgg. Priskrigen på julemat har ført til økt etterspørsel og mangel på flere typiske julevarer, som julebrunost og ferdig risengrynsgrøt. Til tross for økt produksjon fra Tine, er disse varene vanskelige å få tak i. Kiwi bekrefter at flere av deres butikker er tomme for gløgg, og at leverandørene ikke produserer mer før jul. Rema 1000 opplyser også om at enkelte sesongvarer kan være utsolgt, men forsikrer at de har mange alternativer for kundene.
4 måneder siden
Tall fra Virke viser at nordmenn i snitt vil bruke 24 900 kroner på julehandelen i november og desember, inkludert gaver, dagligvarer og vinmonopol. Totalt anslås julehandelen å nå 138,7 milliarder kroner, en økning på 3,5 prosent fra i fjor. Samtidig viser en undersøkelse fra Respons Analyse for Sparebank 1 at nordmenn planlegger å bruke 8330 kroner ekstra til jul, en nedgang på fem prosent fra året før. Forbrukerøkonom Magne Gundersen peker på høye renter som en årsak til at mange ønsker å redusere utgiftene. Han advarer mot å bruke mer enn man har råd til og oppfordrer til planlegging for å unngå økonomiske feller.
4 måneder siden
Nye tall fra SSB viser at nordmenn importerer store mengder varer før jul. Parfymeimporten har økt kraftig, med en verdi på 386 millioner kroner. Elektronikk er de mest populære gavene, men også brettspill har opplevd en markant økning. Importen av juletrær domineres av Danmark, mens julepynt hovedsakelig kommer fra Kina. Selskaper som Helthjem har hatt en travel periode med over 100 000 pakker levert daglig. Samtidig har importen av smartklokker gått ned, mens spillkonsoller fortsatt er populære.
4 måneder siden
Lavpriskjedene opplever en intens priskrig under årets julehandel, med varer som selges til dumpingpriser og enkelte varer med prisfall på over 80 prosent. Kjededirektør i Coop Extra, Håvard Jensen, beskriver situasjonen som ekstremt tøff og ulikt noe han har opplevd tidligere. Det er spesielt stor etterspørsel etter risgrøt, noe som har ført til forsyningsproblemer. Samtidig ser butikkene at handlemønsteret endrer seg, med økt handel rundt lønningsdager, noe som tyder på at mange opplever dyrtiden som krevende. Kiwi melder også om travle dager og at populære varer som Edamer og Nonstop tømmes raskt. Butikkene jobber hardt for å fylle på hyllene, men enkelte julevarer er begrenset tilgjengelig.
3 måneder siden
Et gult farevarsel for is har ført til en kraftig økning i salget av brodder over hele landet. Flere butikkjeder, som Clas Ohlson og Coop, melder om en markant salgsøkning, med opptil en tredobling sammenlignet med tidligere uker. Biltema har sett lokale salgsøkninger, spesielt i Østfold og Haugesund. Butikkene forventer at salget vil fortsette å øke. I tillegg til brodder, er det også en økende trend å pigge sine egne sko, samt økt etterspørsel etter strømiddel og ishakker. Butikkene melder om god tilgang på varer, men forventer lokale variasjoner.
4 måneder siden
Dagligvarekjeden Extra opplever en tradisjonell salgsøkning av dobørster i ukene før jul. Salget øker gradvis, med en markant topp i uken før jul. I uke 51 i fjor var økningen på 65 prosent sammenlignet med gjennomsnittet for 2023. Kommunikasjonsrådgiver Simen Kjønnås Thorsen i Coop Norge antar at dette skyldes både økt forbruk av fet mat og et ønske om et presentabelt bad til julegjester. Extra har også solgt nesten dobbelt så mange pakker dopapir etter et priskutt. Rema 1000 og Kiwi har ikke kommentert sine salgstall for dobørster.