Sport Holding, eid av Gjelsten- og Sunde-familiene, øker sin markedsandel i sportsbransjen til over 50 prosent. Konkurrenter som XXL opplever nedgang.
Leverandører som Norrøna merker økt forhandlingsmakt hos de store kjedene og satser på egne salgskanaler. Sportsbransjeforeningen mener likevel konkurransesituasjonen er sunnere enn før, selv om kjedenes omsetning totalt sett har falt.
Forbrukerne er opptatt av både gode priser, kvalitet og kompetanse.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Sportskjeden XXL opplever et kraftig fall i aksjekursen etter en betydelig oppgang fredag. Dette skjer etter at Frasers Group la inn et bud på 10 kroner per aksje. Samtidig varsler Wallenius Wilhelmsen økt inntjening for 2024 og 2025, men analytikere mener 2025-guidingen er svakere enn ventet. Scana har ikke mottatt bekreftelse på finansiering fra MIG Finance, og Aker Solutions har inngått en avtaleforlengelse med Aker BP. Oslo Børs åpnet ned, og de fleste aksjene faller.
14 dager siden
En rapport fra Konkurransetilsynet viser at dagligvarekjedene i Norge har stadig større inntjening, samtidig som prisene for forbrukerne øker. Konkurransetilsynet mener at avkastningen er høyere enn forventet i et marked med få etableringshindringer og hard konkurranse, og at etableringshindringene må reduseres. I 2024 ble Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 bøtelagt for ulovlig prissamarbeid. Rema 1000 har økt sine markedsandeler mest, mens NorgesGruppen har hatt størst reduksjon. Lavprissegmentet har hatt størst økning i omsetning, og Kiwi er nå den største lavpriskjeden.
4 måneder siden
Sportskjeden XXL opplevde et kraftig fall i aksjeverdien mandag, etter en betydelig oppgang fredag som følge av et bud fra Frasers Group. Samtidig presenterte Wallenius Wilhelmsen positive resultatutsikter for 2024 og 2025, men møtte skepsis fra analytikere. Scana meldte om usikkerhet rundt et bud fra MIG Finance, mens Aker Solutions sikret en stor kontraktsforlengelse. I tillegg inngikk Capsol Technologies en samarbeidsavtale om karbonfangst med Holcim Group.
3 måneder siden
Kampanje-redaktør Knut Kristian Hauger mener at norske TV-selskaper signaliserer at prisene på sportsrettigheter er for høye ved å dele rettigheter, noe som kan åpne for at strømmegiganter som Amazon og Netflix får lettere tilgang til forhandlingsbordet. Flere vinteridrettskonkurranser har gått uten norsk TV-dekning, og Viaplay og TV 2 deler nå rettighetene for vinteridrett fra 2026/27-sesongen. Hauger tror også det kan bli større kamp om Premier League-rettighetene, der Premier League selv vurderer et eget strømmekonsept. Viaplay har rettighetene i Norge ut 2027/28-sesongen.
1 måned siden
Dagligvaremarkedet i Norge vokste til 266 milliarder kroner i 2024, en økning på 5,1 prosent, hovedsakelig drevet av prisvekst. Tradisjonelle dagligvarebutikker som Kiwi og Rema 1000 står for størstedelen av salget, men lavprisbutikker øker sin markedsandel. Samtidig viser rapporten en nedgang i antall nærbutikker, bredsortimentsbutikker, bensinstasjoner og kiosker. Kjedenes egne merkevarer har også hatt en liten økning i omsetning.
4 måneder siden
Til tross for dyrtiden, melder butikker om god julehandel med økt salg sammenlignet med fjoråret. Spesielt populære er merkevarer som Lululemon, Ugg og det norske merket Caspara. Helsefokuserte gaver som lysterapilamper og elektronikk som airfryers er også ettertraktet. I tillegg er det stor etterspørsel etter brettspill som Kluster, Lego-blomster, treredskaper, stekepanner og Mummikopper. Mange butikker opplever at kundene bruker mer penger per gave i år. Det er en forsiktig salgsvekst, spesielt for tekstil og utstyr til hus og hjem, mens sportsbutikker har det tøffere.
4 måneder siden
Store varehus som Byggmax og Obs Bygg har senket prisene på bjørkeved, noe som kommer forbrukerne til gode midt i en periode med stigende strømpriser. Strømprisene i Sør-Norge nådde tirsdag 1,86 kroner per kWh, den høyeste gjennomsnittsprisen hittil i 2024, og forventes å stige ytterligere. Samtidig har vedsalget økt betydelig; Obs Bygg rapporterer en økning på 34 prosent fra august til november, mens Byggmax har hatt en økning på 80 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Lokale vedprodusenter uttrykker bekymring for kvaliteten på billig veden og hevder at prisene er lokketilbud.
1 måned siden
Strømselskapet Fortum Strøm øker prisen på sine spotprisavtaler med over 50 prosent fra 1. mai, noe som begrunnes med økte kostnader for innkjøp og administrasjon av strøm. Denne prisøkningen kommer like før innføringen av Norgespris, en ordning ment å redusere strømregningen for forbrukerne. Fortum understreker at de fortsatt vil være konkurransedyktige, og viser til at også konkurrenter som Fjordkraft har økt prisene. Det er usikkert hvordan Norgespris vil påvirke påslaget på strømavtalene, og kundene kan risikere å måtte betale påslag i tillegg til fastprisen.
3 måneder siden
Sportskjeden XXL har inngått en avtale med sin storeier Frasers Group om en finansieringsløsning på 600 millioner kroner. Avtalen innebærer at Frasers Group trekker sine krav om granskning og søksmål mot XXL. Emisjonen er fulltegnet, og flere store aksjonærer, inkludert Altor, Ferd og MP Pensjon, deltar. Som følge av avtalen avlyses de planlagte generalforsamlingene. XXL rapporterer også en omsetning på 2 milliarder kroner i fjerde kvartal, en nedgang på 2 prosent fra året før. Selskapet opplever et utfordrende marked, spesielt i Finland, men ser en bedring i salget i Sverige og Norge.
3 måneder siden
Konkurransetilsynets rapport viser at dagligvarekjedene har en betydelig høyere bruttomargin på sjokolade og snacks, over 50 prosent, sammenlignet med lave eller negative marginer på kjøtt og fisk. Kjente merkevarer gir høyere fortjeneste enn dagligvarekjedenes egne merkevarer. Dagligvarekjedene satser hovedsakelig på kjente merkevarer, mens egne merkevarer fungerer som et supplement. Leverandørene tar også en høyere margin enn butikkene. Konkurransetilsynet understreker at bruttomarginen skal dekke kostnader som lønn, frakt og strøm, og at lav margin på enkelte varer kan skyldes et ønske om å trekke kunder til butikken.
1 måned siden
I fjor handlet nordmenn dagligvarer for 266 milliarder kroner, en økning på 5,1 prosent. Denne veksten skyldes i stor grad inflasjon og kronesvekkelse. Lavprisbutikker som Kiwi, Extra og Rema 1000 øker markedsandelene sine på bekostning av bredsortimentsbutikker og nærbutikker. Antallet lavprisbutikker øker, mens antallet nærbutikker og bredsortimentsbutikker reduseres. Verdibutikker som Normal, Rusta og Europris, samt netthandel, fortsetter også å vokse.
4 måneder siden
Søndagsåpne butikker har ført til økt handel ved Strømmen storsenter, spesielt i timene før håndball-EM-finalen. Senterlederen melder om bedre omsetning de siste tre dagene sammenlignet med fjoråret, og at julehandelen er avgjørende for årsomsetningen etter en treg start på året. Kaféer og spisesteder har også hatt god omsetning. Samtidig har den økte trafikken rundt senteret ført til lange køer, ifølge Vegtrafikksentralen. Senterlederen håper nå på kaldere vær og snø for å øke salget i sports-, sko- og klesbutikkene.
10 dager siden
En løpebølge har truffet Norge, og sportsbutikkene melder om en kraftig økning i salg av løpesko og utstyr. XXL, Löplabbet og Intersport rapporterer om stor interesse, spesielt for konkurransesko og dyrere modeller. Nordmenn er opptatt av det nyeste utstyret, og løpevester og drikkesekker er blitt populært. Kundene er mer bevisste på hva de trenger, og etterspørselen etter «performance»-sko er stor. Spesielt «supertrainers» som Asics Superblast 2 er vanskelig å få tak i, da de raskt blir utsolgt.
1 måned siden
Dagligvarekjeden Extra opplever sterkest vekst og tar markedsandeler fra Kiwi og Rema 1000. Kiwi beholder sin posisjon som landets største kjede, mens Rema 1000 også øker. Norgesgruppen som helhet går tilbake. Oda, en netthandelsaktør, viser vekst og styrker sin posisjon innen netthandel. Rema 1000 er den eneste av de store kjedegrupperingene som øker sin markedsandel.
4 måneder siden
Oslo Børs opplever en positiv start på lille julaften, med en hovedindeks som stiger 0,5 prosent. Hydrogenpro leder an med en aksjeoppgang på nesten 20 prosent etter å ha annonsert en ny finansieringsrunde på inntil 140 millioner kroner. Schibsted Marketplaces varsler et ekstraordinært utbytte på 500 millioner kroner i 2025. The Kingfish Company planlegger en emisjon på 14 millioner euro for å øke produksjonskapasiteten, mens Endúr kjøper VAQ for 115 millioner kroner. Oljeprisen stiger også, og flere selskaper opplever kursoppgang.