Sportsbransjen rapporterer om en betydelig vekst på 5,8 prosent i andre kvartal, det sterkeste omsetningshoppet siden 2021, ifølge Trond Evald Hansen i Norsk Sportsbransjeforening. Denne veksten skyldes økt kjøpekraft og en markant økning i etterspørselen etter løpesko. Löplabbets gründer og toppsjef, Tor Fauske, bekrefter trenden med 50 prosent inntektsvekst i fjor og 30 prosent hittil i år.
Han forklarer veksten med at flere deler av befolkningen, spesielt unge voksne og jenter, har begynt å løpe. I tillegg kjøper ivrige løpere nå flere par sko, ofte tre til fem modeller for ulike formål som mengdetrening, intervaller og konkurranser. Selv om konkurransesko kan koste opptil 3000 kroner, selger Löplabbet 15-20 000 par årlig til mosjonister.
Fauske påpeker at mosjonister ikke nødvendigvis trenger så mange sko for rolig trening, men at en «skopark» signaliserer seriøsitet for de som trener ofte og intensivt. Löplabbet har unngått utfordringene som rammet andre sportskjeder, som XXL, takket være selektiv distribusjon av premiummodeller og forbrukernes betalingsvilje. Fauske forventer at veksten vil fortsette i flere år, drevet av et stort antall mosjonister som prioriterer egenpleie og aktivitet.