En kunde bestilte nye løpesko fra XXL, men mottok et brukt par. Opplevelsen har fått stor oppmerksomhet på sosiale medier og ført til beklagelser fra selskapet.
Thea Medhus Øvrevik bestilte et par nye løpesko av merket Asics Novablast 5 fra XXL, men ble skuffet da hun mottok et par med tydelige bruksmerker. Hun delte sin opplevelse på TikTok, hvor videoen raskt fikk over 165. 000 visninger og utløste kommentarer fra andre som hevdet å ha opplevd lignende med varer fra XXL.
Kommunikasjonsdirektør Jan Christian Thommesen i XXL beklager hendelsen og sier at kunder skal motta nye varer ved kjøp. Han uttaler at selskapet vil gjennomgå sine rutiner for å forhindre at dette skjer igjen.
Øvrevik fikk tilbud om kompensasjon eller full retur, og valgte å returnere skoene. Hun er usikker på om hun vil handle hos XXL igjen etter tillitsbruddet.
Thea Medhus Øvrevik
Jan Christian Thommesen
XXL
Löplabbet
TV 2
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
President Trump har foreslått 100 prosent toll på utenlandske filmer, noe som skaper reaksjoner og bidro til børsfall i USA. Han har også beordret gjenåpning av Alcatraz-fengselet for farlige kriminelle og stilt spørsmål ved om grunnloven gjelder ved masseutvisninger. Samtidig ser eksperter tegn til en mulig endring i Trumps syn på Ukraina-krigen, med kritikk av Putin og forberedelser for et nytt våpensalg til Ukraina.
LO-kongressen preges av kampen om ledervervet etter at Jørn Eggum trakk seg. Kine Asper Vistnes og Frode Alfheim er nå kandidatene. Kongressen skal også behandle et kontroversielt forslag om lovforbud mot handel og investeringer som støtter Israels okkupasjon. LO-leder Peggy Hessen Følsvik kritiserte i sin åpningstale Stein Erik Hagen for hans støtte til Trump og borgerlige partier.
Israels statsminister Benjamin Netanyahu har varslet en ny og mer intensiv militæroffensiv i Gaza, med planer om å flytte sivilbefolkningen sørover. Israels sikkerhetskabinett skal ha godkjent en plan for full overtakelse og okkupasjon av Gazastripen, og titusenvis av reservister kalles inn. Samtidig diskuterer LO i Norge et forslag om lovforbud mot handel og investeringer som støtter Israels okkupasjon.
Norges og Sveriges justisministre har møttes for å styrke samarbeidet mot grensekryssende gjengkriminalitet, etter økende bekymring for svenske kriminelle i Norge. Samtidig er fire personer siktet etter et trippeldrap i Uppsala, som mistenkes å være gjengrelatert. Politiet i Agder melder om økt ungdomskriminalitet, inkludert ran og spredning av voldsvideoer. Nylig ble det gjort et stort kokainbeslag i Norge, smuglet via Sverige.
Rettssaken mot eksmannen til Abida Raja har startet i Oslo tingrett. Mannen er tiltalt for mangeårig mishandling og gjentatt voldtekt av Raja og parets fire barn. Han nekter straffskyld. Abidas bror, Abid Raja, har vitnet om søsterens tvangsgifte og volden hun og barna skal ha blitt utsatt for. Mishandlingen skal ha påført ofrene alvorlige psykiske lidelser.
Senterpartiet forsøker å stanse elektrifiseringen av Melkøya, og tviler på at det finnes nok ny kraftproduksjon i nord. Samtidig forbereder Stortinget en avgjørende avstemning om fremtiden for norsk olje- og gassleting, der Senterpartiet, Høyre og Frp mangler én stemme for å pålegge regjeringen å starte arbeidet med 26. konsesjonsrunde. Regjeringen har også besluttet å forby etablering av nye torvuttak for å kutte klimagassutslipp.
3 dager siden
En kvinne fra Kvinnherad bestilte nye sko fra XXL på nett, men fikk tilsendt et par som fremsto som brukt. Hennes video om hendelsen har fått stor spredning på sosiale medier.
3 måneder siden
Frida Haugland opplevde en ubehagelig overraskelse da hun oppdaget mugg i en proteinpudding fra ProPud. Hun ble kvalm av smaken og delte en video av hendelsen på TikTok, som raskt fikk mange visninger. Produsenten, Njie, beklager hendelsen og undersøker om årsaken ligger i produksjon, transport eller butikkhåndtering. De forklarer at meieriprodukter er spesielt følsomme, og at selv små skader på emballasjen kan føre til muggvekst. Njie oppfordrer kunder med reklamasjoner til å kontakte butikken der produktet er kjøpt, men tilbyr også bistand for å forenkle prosessen.
1 måned siden
Betina Claesson opplevde et sjokk da hun betalte 279 kroner for en populær Dubai-sjokolade, bare for å oppdage at den var helt uten fyll. Claesson delte sin skuffelse på TikTok, og videoen gikk raskt viralt. Butikken Yummy Heaven, hvor sjokoladen ble kjøpt, forklarte at de var klar over populariteten og hadde forsøkt å holde prisen nede. Produsenten, Ert Godis, beklaget hendelsen og forklarte at det skyldtes en feil i produksjonen hvor testplater uten fyll ved et uhell hadde blitt blandet med de ferdige produktene. De forklarte også at den generelle høye prisen på Dubai-sjokolade skyldes stor etterspørsel og få produsenter.
4 måneder siden
Flere kunder har klaget på nettbutikken Wildfit.no etter å ha bestilt varer som ikke ble levert. Kundene opplevde manglende kommunikasjon og forsinkede eller kansellerte ordre uten refusjon. Forbrukerrådet kritiserer praksisen med manglende kundeservice og konstante salg. Etter at TV2 Hjelper deg tok kontakt, stengte Wildfit.no nettbutikken og sosiale medier. Daglig leder i Wildfit AS forklarer problemene med leverandør og lagersystem. Selskapet lover å refundere berørte kunder, men flere venter fortsatt på pengene sine.
3 måneder siden
En kvinne oppdaget at en pakke med 500 gram kylling fra Coop kun inneholdt 377 gram, et avvik på rundt 25 prosent. Hun delte opplevelsen på sosiale medier, noe som førte til stort engasjement. Coop beklaget feilen og forklarte at det skyldtes en feil under pakking. De understreket at kundene skal være trygge på at de får det de betaler for, og at de følger opp saken med sin leverandør. Justervesenet har regler for hvor store avvik som er tillatt, og kontrollerer vektsystemer. For en pakke på 500 gram er et avvik på 30 gram tillatt, ikke 123 gram som kunden opplevde.
1 måned siden
Oskar Westerlins nye klesmerke Behrens møter kritikk for høye priser, bruk av syntetiske materialer og manglende åpenhet rundt produksjonen. Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender påpeker at merket gir misvisende informasjon om produktene, spesielt genserne som markedsføres som ullblandinger med minimalt ullinnhold, og krever åpenhet rundt leverandørlister. En TikTok-bruker har testet flere av plaggene og er lite imponert over kvaliteten. Westerlin har svart på kritikken via TikTok, hvor han erkjenner at det er rom for forbedring, spesielt når det gjelder materialvalg. Kritikken reiser spørsmål om influenceres ansvar for å fremme etisk og bærekraftig forbruk.
1 måned siden
Mathea Nathalie Olsen opplevde flere uvanlige hendelser da hun bestilte rettetang. Først bestilte hun en brukt rettetang fra Finn.no, men mottok en pakke med bøker. Deretter bestilte hun en ny rettetang fra Ellos, men mottok en brukt rettetang. Forbrukerrådet kritiserer Ellos for manglende ansvar, mens Helthjem beklager hendelsen og antyder en forveksling. Ellos har refundert det første kjøpet og sendt en ny rettetang, men hendelsesforløpet forblir et mysterium.
4 måneder siden
Nora Røssland Wessels (14) Airpods sluttet å fungere, og Elkjøp avviste først reklamasjonen med henvisning til støv i mikrofonen. Dette til tross for at produktet er markedsført som støvbestandig. Forbrukerrådet kritiserte Elkjøps håndtering og påpekte at reklamasjonsretten gjelder uavhengig av garanti. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt, erkjente Elkjøp feilkommunikasjon og erstattet Airpodsene. Saken illustrerer viktigheten av forbrukerrettigheter og viser at Elkjøp ikke håndterte reklamasjonen korrekt i første omgang.
4 måneder siden
Jannike Thomassen opplevde at en julegave hun hadde bestilt, ikke ble levert som avtalt. Pakken dukket senere opp i en Ikea-pose i fellesarealet i en annen blokk i samme borettslag. Det viste seg at Helthjem, transportselskapet, hadde plassert flere pakker der. Andre beboere hadde også observert denne praksisen. Thomassen kontaktet Helthjem, og selskapet beklaget og forklarte at dette er en vanlig rutine i høysesong. De lovet imidlertid å endre praksisen for dette borettslaget. Mange andre kunder har også rapportert om problemer med Helthjem, og deler sine erfaringer i en Facebook-gruppe for misfornøyde kunder.
19 dager siden
Andrea Storbukt Knutsen opplevde å få en pizza med lite kjøtt fra Coop, til tross for at emballasjen viste rikelig med kjøtt. Hun følte seg lurt, noe som svekket tilliten til produktet og butikken. Forbrukerrådet påpeker at markedsføringsloven setter grenser for avvik mellom bilde og produkt, og oppfordrer forbrukere til å klage. Coop beklager hendelsen og forklarer at transport kan føre til at toppingen forskyves. Kunden er likevel skeptisk til å kjøpe pizzaen igjen.
5 dager siden
En kunde oppdaget en uvanlig trykkfeil på en brødpose fra First Price. Feilen førte til at brødet fikk et nytt navn og null vekt på emballasjen.
25 dager siden
Friidrettsutøver Even Meinseth reagerte med humor og vantro da han fant sin pakke fra Helthjem plassert oppå postkassen. Han ga leveransen dårligst mulige score. Helthjem beklager hendelsen og lover å undersøke saken nærmere. Kommunikasjonsrådgiver Franco Roche understreker at dette ikke er standard prosedyre, og at de vil forbedre rutinene. Forbrukerrådet anbefaler å velge tryggere fraktmetoder for verdifulle gjenstander og opplyser at de mottok rundt 50 henvendelser om Helthjem i fjor, hovedsakelig om rettigheter og klagemuligheter.
1 måned siden
To kunder, Renate og Aslaug, opplevde problemer med sine Euroflorist-bestillinger. Renate mottok en blomsterdekorasjon som ikke соответствовала beskrivelsen og luktet vondt. Aslaug fikk en juledekorasjon med allergener, til tross for at hun hadde bestilt en allergivennlig variant. Begge klaget uten å bli hørt før TV 2 hjelper deg kontaktet Euroflorist. Selskapet beklaget hendelsene og tilbød kompensasjon. Euroflorist vil forbedre bestillingsprosessen for å unngå lignende problemer i fremtiden.
2 måneder siden
Ane Albertsen fra Tromsø opplevde betydelige problemer med en leveranse fra Power etter et større innkjøp av hvitevarer og elektronikk. Leveringen ble forsinket, og vaskemaskinen manglet da varene endelig ankom. Albertsen måtte selv sørge for innbæring av tunge varer. Etter gjentatte feil fra Power sin side, valgte hun å kjøpe en ny vaskemaskin fra en annen leverandør. Forbrukerrådet ga sin fulle støtte til Albertsen i saken. Power har beklaget situasjonen, refundert hennes utlegg og tilbudt kompensasjon for ulempene.
3 måneder siden
Den russiske langrennsløperen Anastasija Kulesjova publiserte en video på sosiale medier der hun kritiserte de dårlige boforholdene på et hotell i Kazan. Hun viste frem et lite rom uten plass til eiendelene sine. Videoen førte til sterke reaksjoner fra langrennssjef Jelena Välbe, som mente det ble gjort for stort nummer ut av saken. Trener Jurij Borodavko mente Kulesjova var uheldig med rommet. Kulesjova beklaget ikke kritikken, men var lei seg for reaksjonene. Flere andre russiske langrennsløpere har i etterkant lagt ut videoer for å harselere med Kulesjovas kritikk.