En kvinne fra Kvinnherad bestilte nye sko fra XXL på nett, men fikk tilsendt et par som fremsto som brukt. Hennes video om hendelsen har fått stor spredning på sosiale medier.
Thea Medhus fra Kvinnherad bestilte nye Asics Novablast-sko fra XXL sin nettbutikk, men ble overrasket da skoene hun mottok hadde tydelige bruksmerker. Hun dokumenterte dette i en video som hun delte på Tiktok, hvor den raskt ble populær med over 155 000 avspillinger og mange kommentarer fra andre som hevdet å ha opplevd lignende med varer fra XXL.
Medhus kontaktet XXL kundeservice og ble tilbudt 500 kroner i kompensasjon for å beholde skoene eller full retur. Hun valgte å returnere skoene og uttrykte skuffelse over at hun ikke ble tilbudt et nytt par.
Kommunikasjonsdirektør i XXL, Jan Christian Thommesen, beklager hendelsen og forklarer at skoen ble sendt fra en butikk hvor kontrollrutinene sviktet. Han bekrefter at de ikke kunne tilby et nytt par da modellen var utsolgt, og at saken tas videre internt for å vurdere rutinene for nettsalg.
Thea Medhus
Jan Christian Thommesen
XXL
Bergensavisen
Snapchat
Tiktok
Kvinnherad
Sotra
Lagunen
Åsane
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
Ukrainas president Zelenskyj advarer ledere mot å delta på Moskvas 9. mai-parade, mens etterretning tyder på at Putin kan ha endret krigsmål til å sikre erobret territorium. Samtidig styrker Russland båndene til Nord-Korea og Kina, og russisk luftvern hevder å ha skutt ned ukrainske droner nær norskegrensen. Ukraina koblet seg fra Russlands strømnett timer før invasjonen.
Gazas grenser har vært stengt i to måneder, noe som forverrer den humanitære krisen. Hjelpeorganisasjoner beskriver situasjonen som kritisk med mangel på mat og medisiner, og frykter at Israel og USA vil ta kontroll over nødhjelpsdistribusjonen. Samtidig fortsetter israelske angrep, og et angrep i Gaza by drepte minst 25 mennesker, inkludert to fire år gamle tvillingsøstre.
Warren Buffett (94) varsler sin avgang som leder for Berkshire Hathaway og kritiserer president Trumps tollkrig. Samtidig leverer selskapet sterke resultater og har en rekordhøy kontantbeholdning. Oljefondssjef Nicolai Tangen advarer om at tollkrigen i verste fall kan redusere fondets verdi betydelig.
Fremskrittspartiet er dypt splittet i spørsmålet om å tillate surrogati i Norge. Saken avgjøres på partiets landsmøte søndag. Et flertall i landsstyret støtter forslaget, mens partileder Sylvi Listhaug er imot, og viser til medisinsk risiko og barnets beste.
Pressefriheten er under globalt press, og journalister møter fare i mange land. I Norge uttrykker FpU-leder Simen Velle bekymring for unges synkende tillit til tradisjonelle medier. Samtidig etterlyser redaktører bedre debattkultur, og en utstilling med karikaturtegninger ble avlyst i London av frykt for å støte.
Frp åpner for å støtte Natos forslag om å bruke fem prosent av BNP på forsvar og sikkerhet. Samtidig avslører et internt varsel betydelige forsinkelser i etableringen av en ny spesialavdeling for Marinejegerkommandoen på Ramsund, noe som skaper reaksjoner på Stortinget.
1 måned siden
Betina Claesson opplevde et sjokk da hun betalte 279 kroner for en populær Dubai-sjokolade, bare for å oppdage at den var helt uten fyll. Claesson delte sin skuffelse på TikTok, og videoen gikk raskt viralt. Butikken Yummy Heaven, hvor sjokoladen ble kjøpt, forklarte at de var klar over populariteten og hadde forsøkt å holde prisen nede. Produsenten, Ert Godis, beklaget hendelsen og forklarte at det skyldtes en feil i produksjonen hvor testplater uten fyll ved et uhell hadde blitt blandet med de ferdige produktene. De forklarte også at den generelle høye prisen på Dubai-sjokolade skyldes stor etterspørsel og få produsenter.
3 måneder siden
Frida Haugland opplevde en ubehagelig overraskelse da hun oppdaget mugg i en proteinpudding fra ProPud. Hun ble kvalm av smaken og delte en video av hendelsen på TikTok, som raskt fikk mange visninger. Produsenten, Njie, beklager hendelsen og undersøker om årsaken ligger i produksjon, transport eller butikkhåndtering. De forklarer at meieriprodukter er spesielt følsomme, og at selv små skader på emballasjen kan føre til muggvekst. Njie oppfordrer kunder med reklamasjoner til å kontakte butikken der produktet er kjøpt, men tilbyr også bistand for å forenkle prosessen.
4 måneder siden
Flere kunder har klaget på nettbutikken Wildfit.no etter å ha bestilt varer som ikke ble levert. Kundene opplevde manglende kommunikasjon og forsinkede eller kansellerte ordre uten refusjon. Forbrukerrådet kritiserer praksisen med manglende kundeservice og konstante salg. Etter at TV2 Hjelper deg tok kontakt, stengte Wildfit.no nettbutikken og sosiale medier. Daglig leder i Wildfit AS forklarer problemene med leverandør og lagersystem. Selskapet lover å refundere berørte kunder, men flere venter fortsatt på pengene sine.
3 dager siden
En kunde oppdaget en uvanlig trykkfeil på en brødpose fra First Price. Feilen førte til at brødet fikk et nytt navn og null vekt på emballasjen.
3 måneder siden
En kvinne oppdaget at en pakke med 500 gram kylling fra Coop kun inneholdt 377 gram, et avvik på rundt 25 prosent. Hun delte opplevelsen på sosiale medier, noe som førte til stort engasjement. Coop beklaget feilen og forklarte at det skyldtes en feil under pakking. De understreket at kundene skal være trygge på at de får det de betaler for, og at de følger opp saken med sin leverandør. Justervesenet har regler for hvor store avvik som er tillatt, og kontrollerer vektsystemer. For en pakke på 500 gram er et avvik på 30 gram tillatt, ikke 123 gram som kunden opplevde.
1 måned siden
Mathea Nathalie Olsen opplevde flere uvanlige hendelser da hun bestilte rettetang. Først bestilte hun en brukt rettetang fra Finn.no, men mottok en pakke med bøker. Deretter bestilte hun en ny rettetang fra Ellos, men mottok en brukt rettetang. Forbrukerrådet kritiserer Ellos for manglende ansvar, mens Helthjem beklager hendelsen og antyder en forveksling. Ellos har refundert det første kjøpet og sendt en ny rettetang, men hendelsesforløpet forblir et mysterium.
4 måneder siden
Jannike Thomassen opplevde at en julegave hun hadde bestilt, ikke ble levert som avtalt. Pakken dukket senere opp i en Ikea-pose i fellesarealet i en annen blokk i samme borettslag. Det viste seg at Helthjem, transportselskapet, hadde plassert flere pakker der. Andre beboere hadde også observert denne praksisen. Thomassen kontaktet Helthjem, og selskapet beklaget og forklarte at dette er en vanlig rutine i høysesong. De lovet imidlertid å endre praksisen for dette borettslaget. Mange andre kunder har også rapportert om problemer med Helthjem, og deler sine erfaringer i en Facebook-gruppe for misfornøyde kunder.
4 måneder siden
Nora Røssland Wessels (14) Airpods sluttet å fungere, og Elkjøp avviste først reklamasjonen med henvisning til støv i mikrofonen. Dette til tross for at produktet er markedsført som støvbestandig. Forbrukerrådet kritiserte Elkjøps håndtering og påpekte at reklamasjonsretten gjelder uavhengig av garanti. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt, erkjente Elkjøp feilkommunikasjon og erstattet Airpodsene. Saken illustrerer viktigheten av forbrukerrettigheter og viser at Elkjøp ikke håndterte reklamasjonen korrekt i første omgang.
14 dager siden
Maryana Fjodorova bestilte bunad fra Bunadspesialisten i Førde, men opplevde flere problemer, inkludert nedleggelse av butikken uten varsel og vanskelig kommunikasjon. Da bunaden endelig kom, var det flere feil og forsinkelser. Fjodorova føler seg lurt og skuffet over hele prosessen. Bunadspesialisten beklager situasjonen, men hevder de har hatt en god dialog med Fjodorova og er overrasket over kritikken. Etter at saken ble omtalt i media, mottok Fjodorova bunaden sin.
3 måneder siden
Merima Gogic opplevde problemer med Helthjem-levering via Finn.no sin «Fiks ferdig»-tjeneste. Flere av hennes pakker ble feilaktig registrert som «ikke hentet», selv om de var plukket opp av budet. Dette førte til at salgene ble kansellert og kjøperne mistet interessen for varene. Gogic har klaget til Helthjem, men opplever at de ikke tar ansvar. Forbrukerrådet mener at enten Finn eller Helthjem må dekke selgers økonomiske tap. Helthjem har erkjent feil og vil undersøke saken nærmere, men har ikke umiddelbart tilbudt kompensasjon. Gogic er kritisk til Helthjems håndtering og mener de har et erstatningsansvar.
1 måned siden
Oskar Westerlins nye klesmerke Behrens møter kritikk for høye priser, bruk av syntetiske materialer og manglende åpenhet rundt produksjonen. Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender påpeker at merket gir misvisende informasjon om produktene, spesielt genserne som markedsføres som ullblandinger med minimalt ullinnhold, og krever åpenhet rundt leverandørlister. En TikTok-bruker har testet flere av plaggene og er lite imponert over kvaliteten. Westerlin har svart på kritikken via TikTok, hvor han erkjenner at det er rom for forbedring, spesielt når det gjelder materialvalg. Kritikken reiser spørsmål om influenceres ansvar for å fremme etisk og bærekraftig forbruk.
3 måneder siden
Den russiske langrennsløperen Anastasija Kulesjova publiserte en video på sosiale medier der hun kritiserte de dårlige boforholdene på et hotell i Kazan. Hun viste frem et lite rom uten plass til eiendelene sine. Videoen førte til sterke reaksjoner fra langrennssjef Jelena Välbe, som mente det ble gjort for stort nummer ut av saken. Trener Jurij Borodavko mente Kulesjova var uheldig med rommet. Kulesjova beklaget ikke kritikken, men var lei seg for reaksjonene. Flere andre russiske langrennsløpere har i etterkant lagt ut videoer for å harselere med Kulesjovas kritikk.
3 måneder siden
Flere kunder av møbelgiganten Skeidar er frustrerte over manglende kundeservice og lange leveringstider. Kunder rapporterer om at de ikke får svar på henvendelser via e-post, chat eller sosiale medier, og at leveringstiden på bestilte varer overskrides. Forbrukerrådet bekrefter å ha mottatt mange henvendelser om Skeidar, hovedsakelig knyttet til forsinket levering. Skeidar beklager situasjonen og forklarer problemene med økt etterspørsel og forsinkelser hos leverandører. De opplyser at de har iverksatt tiltak for å forbedre kundeservice og kontakte berørte kunder. Samtlige kunder som har vært i kontakt med TV2 hjelper deg har blitt kontaktet av Skeidar.
3 dager siden
En norsk influenser hevder hun opplevde en utrygg situasjon i en Bolt-bil. Hun klaget på at sjåføren brukte mobiltelefonen under kjøring.
3 måneder siden
Marianne Hatle opplevde bagasjetrøbbel etter en utenlandstur med SAS, der hennes koffert ble skadet. Hun reagerer sterkt på flyselskapets kundebehandling, med lang ventetid og vanskeligheter med å få hjelp. SAS tilbød først en voucher som ikke dekket kostnaden for en ny koffert, og krevde kvittering for den ødelagte kofferten, noe Hatle ikke hadde. Etter at saken ble omtalt i media, tilbød SAS full refusjon og beklaget samtidig feil i saksbehandlingen. Hatle er likevel kritisk til måten SAS håndterte saken på, og mener de ikke tar vare på kundene sine.