Mange nordmenn investerer i dyre løpesko, men på nettet selges det mange billige, falske kopier som kan lure kjøpere. Norsk Sportsbransjeforening advarer om at disse piratkopierte skoene ofte distribueres gjennom tvilsomme nettkanaler, og at kvaliteten på kopiene er dårligere enn originalene.
Forbrukerrådet understreker at omfanget av falske sko er stort, selv om det ikke finnes eksakte tall. De gir råd for å unngå å bli lurt, som å være skeptisk til nettsteder som stadig bytter utseende, har mistenkelige domenenavn eller alltid har salg.
Kjøpere som har fått falske sko kan kreve pengene tilbake ved å klage til butikken eller kontakte banken. I tillegg påpekes viktigheten av riktig bruk av løpesko, blant annet ved å la skoene hvile mellom løpeturene for å forlenge levetiden.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Sosiale medier gjør det enklere å oppdage nye nettbutikker, men øker også risikoen for å bli lurt. Forbrukerrådet advarer mot utenlandske nettbutikker som fremstår som norske, og mot såkalt dropshipping. Mange, spesielt unge, lar seg påvirke av reklame og influensere på sosiale medier, og opplever å få varer som ikke samsvarer med forventningene. Det er vanskelig å skille mellom ekte og useriøse nettbutikker. Forbrukerrådet påpeker at nettbutikker som ikke oppgir organisasjonsnummer og adresse bryter loven. Hvis man blir lurt, bør man klage skriftlig til nettbutikken og eventuelt kontakte banken for å kreve pengene tilbake.
3 måneder siden
NAF advarer mot å kjøpe bruktbil fra bilforhandleres «outlet», da mange av disse selges med tvilsomme vilkår som ligner det tidligere forbudte «som den står-salget». Forhandlere forsøker å omgå forbrukerkjøpsloven ved å fraskrive seg ansvar for feil og mangler, noe som gir kjøperne dårligere beskyttelse. NAF har kartlagt at mange outlet-biler selges uten garanti, tilstandsrapport og med redusert reklamasjonsmulighet. De understreker at forhandlere ikke kan fraskrive seg ethvert ansvar for utbedring av feil. NAF har tatt saken til Forbrukertilsynet og er i dialog med bilbransjen for å endre denne praksisen. Kjøpere oppfordres til å sjekke kontrakten nøye før kjøp.
12 dager siden
DNBs sikkerhetsekspert advarer mot en betydelig økning i investeringsbedragerier, spesielt knyttet til kryptovaluta og svindel på bruktmarkeder. Kriminelle utnytter folks interesse for investering og kjøp/salg på nett for å lure dem. De lokker brukere bort fra trygge plattformer som Finn.no, og får dem til å overføre penger via utrygge kanaler. DNB har sett en økning i antall investeringsbedragerier i første kvartal 2025 og understreker viktigheten av å være forsiktig og å snakke med eksperter før man investerer i kryptovaluta. Banken oppfordrer kunder til å kontakte dem umiddelbart hvis de mistenker svindel, da de har rutiner for å spore og forsøke å tilbakeføre tapte midler. Kriminelle er nå fysisk til stede i Norge, noe som gjør situasjonen mer utfordrende.
4 måneder siden
Finn.no advarer brukere om en økning i svindelforsøk der svindlere utgir seg for å være kjøpere via e-post. Disse e-postene forsøker å lure brukere til å dele personlig informasjon som bank- eller kredittkortdetaljer. Finn.no understreker at all kommunikasjon rundt kjøp og salg bør foregå inne i deres egen meldingstjeneste, og at man bør være skeptisk til kjøpere som presser på for raske avgjørelser. De anbefaler også å sjekke visningsnavnet for å unngå kobling til privat e-post. Sparebank 1 har også sendt ut advarsler om denne svindelformen.
4 måneder siden
Forbrukerrådet advarer om at bytting av varer etter jul ikke er en selvfølge. I fysiske butikker er man prisgitt butikkens egne bytteregler, mens angreretten gjelder for nettkjøp og dørsalg innen 14 dager. Visse varer som bolig, ferskvarer og åpnet media er unntatt angreretten. Kjøp fra privatpersoner omfattes heller ikke. Ved bruk av angreretten kan kunden måtte dekke returfrakten, men selger kan ikke ta gebyr for angreretten. Angreretten gjelder i EØS-området for kjøp over 300 kroner.
13 dager siden
Kinesiske influensere sprer videoer på TikTok der de tilbyr luksusvarer til svært lave priser, angivelig direkte fra fabrikker i Kina. Eksperter advarer om at dette trolig er falske varer som utnytter forvirringen rundt tollsatser. Patentstyret og NHO råder forbrukere til å være skeptiske til priser som virker for gode til å være sanne, og heller handle fra kjente og etablerte aktører for å sikre kvalitet og etisk produksjon. Selv om enkelte luksusmerker produserer deler i Kina, er det ingen garanti for ekthet eller sikkerhet ved kjøp via sosiale medier.
4 måneder siden
Politiet advarer om en ny svindelmetode der kriminelle utgir seg for å være kjøpere på Finn. Svindlerne kontakter selgere via e-post og tilbyr å bruke 'Fiks-Ferdig'-løsningen. De sender et falskt skjermbilde med feilaktige instruksjoner som leder selgerne til å oppgi bankinformasjon. Dette gir svindlerne tilgang til selgernes bankkontoer. Politiet understreker at dette ikke er en legitim tjeneste fra Finn og oppfordrer folk til å være forsiktige. Det er en økning i svindelforsøk for tiden, og politiet oppfordrer til å være ekstra årvåken.
4 måneder siden
Eksperter advarer mot å kjøpe billige vannkraner fra Temu, da disse mangler nødvendig dokumentasjon og testing, noe som øker risikoen for vannskader. Det er også bekymring for helseskadelige stoffer i produktene. Forbrukerrådet fraråder kjøp, og minner om at kunden selv er ansvarlig for produkter som ikke er godkjent. Temu hevder å ha strenge kvalitetskontroller og at de fjerner produkter som ikke følger reglene. Likevel er ekspertene skeptiske, og peker på at manglende dokumentasjon og testing kan føre til problemer for forbrukerne ved reklamasjon.
4 måneder siden
Artikkelen gir råd om hva man bør gjøre hvis man blir svindlet på nett, basert på innspill fra Økokrim og DNB. Det er viktig å kontakte banken raskt, gjerne ved mistanke om svindel. Deretter bør man søke hjelp fra en venn for å få oversikt over situasjonen. Det anbefales også å endre passord, dokumentere svindelen med bilder, og anmelde forholdet til politiet. I tillegg oppfordres man til å snakke med familie og venner om svindelen for å øke bevisstheten rundt problemet. Telenor stoppet 500 millioner forsøk på digital kriminalitet i andre kvartal 2024, og 1 av 4 nordmenn har blitt svindlet på nett.
3 dager siden
Artikkelen diskuterer kjøp av billig sportsutstyr og dets kvalitet. Forfatteren deler personlige erfaringer med billige produkter.
1 måned siden
Forbrukerrådet advarer over 60.000 strømkunder med variable strømavtaler, som betaler en «blodpris» og taper tusenlapper i måneden. Ifølge NVE har 2,3 prosent av norske husholdninger slike avtaler. Forbrukerrådet anslår at strømselskapene tjener én milliard kroner på dette. Strømkunder med variable avtaler får også mindre ut av strømstøtteordningen. Rådet oppfordrer kundene til å sjekke avtalen og bytte til spotpris eller leveringspliktig strøm, som er billigere alternativer. Selskapene oppfordres til å si opp avtalene.
1 måned siden
Skatteetaten advarer mot økt svindel i forbindelse med utsendelse av skattemeldinger. Svindlere bruker falske e-poster, SMS og QR-koder for å lure til seg personlig informasjon og penger. De utgir seg også for å være fra Skatteetaten eller politiet. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker uoppfordret eller ber om bankopplysninger via e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge seg inn via de offisielle nettsidene for å unngå svindel.
1 måned siden
Nordmenn blir svindlet for store summer når de søker om elektronisk reiseautorisasjon (ETA) til Storbritannia gjennom uoffisielle nettsider. Disse sidene tar ofte opptil 20 ganger mer betalt enn den offisielle prisen. Forbrukerrådet beskriver dette som ren svindel og anbefaler å bruke den offisielle GOV.UK-nettsiden eller appen. Britiske myndigheter er klar over problemet og oppfordrer folk til å rapportere svindelforsøk. De som er rammet, bør forsøke å kreve pengene tilbake fra selskapet, banken eller eventuelt Finansklagenemnda. Vær oppmerksom på falske nettsider som betaler for å vises øverst i søkeresultatene.
4 måneder siden
Telenor advarer om en ny bølge av svindelforsøk via telefon, der svindlere ringer fra utenlandske nummer og utgir seg for å være fra PayPal eller Klarna. De bruker en automatisk melding om feilregistrert bestilling for å lure til seg betalingsinformasjon eller BankID. Telenor har blokkert en million slike anrop de siste to ukene. Svindlerne har gått over til utenlandske nummer etter at norske teleoperatører har gjort det vanskeligere å misbruke norske nummer. Telenor råder folk til å være skeptiske til anrop fra ukjente utenlandske nummer og legge på umiddelbart ved mistanke om svindel.
9 dager siden
Per Christian Eggen Mjøs, løpeskoekspert ved Löplabbet i Bergen, opplever at mange, særlig kvinner, kjøper for små sko på grunn av forfengelighet eller feil oppfatning av skostørrelse. Dette kan føre til komprimerte føtter, endret steg og økt risiko for skader. Ortopedisk kirurg Ari Bertz ved Vestland Klinikken advarer om alvorlige fotproblemer som inngrodde tånegler, hammertå, liktorner, skeiv storetå og nerveknuter som følge av for små sko. Mange oppsøker hjelp først når skaden er alvorlig, og kirurgi kan bli nødvendig. En spesiell gruppe menn, tidligere fotballspillere, ønsker også trange sko av vante årsaker, noe som kan føre til lignende problemer. Per Christian Pedersen, tidligere fotballspiller, har opplevd å miste flere tånegler på grunn av for små sko. Løpeskoekspertene anbefaler å bruke riktig skostørrelse for å unngå kroniske helseplager og forbedre løpeopplevelsen.