Den svenske billigkjeden Lager 157 etablerer seg i Lørenskog, noe som har utløst kritikk fra flere hold. Kritikere som influenser Kornelia Minsaas og miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender mener kjeden bidrar til en bruk-og-kast-mentalitet og at de billige klærne gir en illusjon av å spare penger.
De påpeker også at kvaliteten ofte er dårlig. Lager 157 ble tidligere ilagt et gebyr for brudd på åpenhetsloven, men slapp boten etter en klage.
Kjeden selv forsvarer seg med at de tilbyr rimelige klær av god kvalitet, og at kundene er fornøyde. Framtiden i våre hender oppfordrer forbrukere til å unngå fast fashion og heller satse på brukte kvalitetsklær.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Oskar Westerlins nye klesmerke Behrens møter kritikk for høye priser, bruk av syntetiske materialer og manglende åpenhet rundt produksjonen. Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender påpeker at merket gir misvisende informasjon om produktene, spesielt genserne som markedsføres som ullblandinger med minimalt ullinnhold, og krever åpenhet rundt leverandørlister. En TikTok-bruker har testet flere av plaggene og er lite imponert over kvaliteten. Westerlin har svart på kritikken via TikTok, hvor han erkjenner at det er rom for forbedring, spesielt når det gjelder materialvalg. Kritikken reiser spørsmål om influenceres ansvar for å fremme etisk og bærekraftig forbruk.
3 måneder siden
En fersk meningsmåling viser at et klart flertall av norske forbrukere ønsker faste lave priser i dagligvarebutikkene, fremfor hyppige tilbud. Forbruksforsker Karl Fredrik Tangen kritiserer dagligvarekjedenes komplekse rabattordninger, og mener de skaper forvirring og usikkerhet for kundene. Han hevder at kjedene bruker disse ordningene for å vanskeliggjøre prissammenligning, og at det er behov for reguleringer. Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop avviser kritikken og hevder at de har både faste lave priser og gode tilbud. Coop mener de har god innsikt i kundenes preferanser, og at kundene setter pris på rabatter og tilbud.
2 dager siden
Den nettbaserte matbutikken Oda selger 17. mai-flagg for én krone. Dette møter kritikk fra en gjenbruksprofil som kaller det et «skittent triks».
4 måneder siden
Nettbutikken Temu er svært populær i Norge på grunn av sine lave priser, men dette skaper utfordringer for norske butikker. Politikere kritiserer Temu for å ikke følge samme regler som norske bedrifter, spesielt knyttet til åpenhetsloven og arbeidsforhold. Temu avviser kritikken og hevder at de følger lover og regler. Samtidig har flere forbrukere sluttet å handle fra Temu på grunn av bekymringer rundt kvalitet og potensielt skadelige stoffer. Det er også diskusjon om toll på tekstiler for å jevne ut konkurransevilkårene.
1 måned siden
Influenserne Oskar Westerlin og Jørgen Fjeldberg har fått kritikk for markedsføringen av klesmerket Behrens Oslo. Forbrukerrådet reagerer på at en genser med kun 6% ull markedsføres som en «ullblanding», noe de mener kan være lovstridig. En professor i klær og bærekraft ved OsloMet kritiserer også merkingen og mener det er dårlig kundebehandling da produktet utgis for å være noe det ikke er. Westerlin har erkjent at de kunne brukt renere stoffer og har endret tittelen på genseren i nettbutikken. Han understreker at de tilbyr 30 dagers åpent kjøp.
2 måneder siden
Lindex har lansert en kleskolleksjon for kvinner i overgangsalderen, som lover å redusere hetetokter. Kolleksjonen har blitt møtt med kritikk for både utseende og pris, og det stilles spørsmål ved den faktiske effekten. Kvinner i Oslo er skeptiske og mener Lindex utnytter en sårbar gruppe. Bærekraftmerket Fæbrik anklager Lindex for å sykeliggjøre kvinner og spille på følelser istedenfor fakta, og anbefaler bruk av naturmaterialer fremfor syntetiske fibre.
4 måneder siden
Flere norske butikkjeder selger juleøl til under halv pris, noe Helsedirektoratet kritiserer. Divisjonsdirektør Linda Granlund uttaler at selv om dette ikke er ulovlig, er det uheldig for folkehelsen og oppfordrer heller til priskutt på sunne produkter. Generalsekretær Inger Lise Hansen i Actis deler bekymringen og peker på at lave priser kan føre til økt alkoholforbruk, noe som kan forverre situasjonen for barn i utsatte hjem. Lavpriskjedene forsvarer seg ved å vise til at de også har redusert prisene på alkoholfri øl.
1 måned siden
Coop Mega tilbyr store rabatter på usunne matvarer som godteri og snacks gjennom sitt kronemarked, noe som har fått kritikk fra ernæringsrådgiver Helene Ragnhild Sollie. Hun mener slike tilbud bidrar til økt sukkerinntak og fremmer konsumet av ultraprosessert mat. Sollie etterlyser flere tilbud på frukt, grønnsaker og rene råvarer, og uttrykker bekymring for at billig, usunn mat kan føre til et dårligere kosthold i befolkningen. Coop forsvarer kampanjen ved å fremheve at kronemarkedet har et variert utvalg som appellerer til ulike kundegrupper, inkludert ferskvarer, sjømat og grønnsaker.
4 måneder siden
Dagligvarekjeder som Rema 1000 har senket prisene på julevarer til rekordlave nivåer, med pepperkakedeig til 2,70 kroner som et eksempel. Dette har skapt debatt om hvordan prispress påvirker matens verdi og matsvinn. Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender mener slike priser gir et skjevt bilde av matens verdi og bidrar til økt matsvinn. Samtidig forklarer markedsføringsekspert Trond Blindheim at lave priser er en strategi for å tiltrekke kunder til butikkene. Regjeringen har sendt en ny matsvinnlov ut på høring, som blant annet vil pålegge matbransjen å donere overskuddsmat og redusere datovarer. Rema 1000 hevder de allerede jobber aktivt med å redusere matsvinn.
1 måned siden
Forbrukerrådet reagerer på at Circle K Lilleaker over tid har hatt et tilbud med halv pris på vafler og pølser. Jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet påpeker at salg som varer mer enn et par uker kan gi et feilaktig inntrykk av prisfordelen. Circle K sentralt, ved Kjetil Foyn, opplyser at den aktuelle stasjonen er selvstendig, men at de vil gjennomgå rutinene sine for å sikre at regelverket følges. Iversen forklarer at unntak finnes, som tidsbegrensede tilbud eller rabatter knyttet til kundeklubb, og foreslår at bensinstasjonen heller markedsfører seg med «alltid lave priser».
2 måneder siden
Markedsrådet har opphevet et gebyr på 450.000 kroner som Forbrukertilsynet ila billigkjeden Lager 157 for brudd på åpenhetsloven, etter klager fra elever og Framtiden i våre hender angående arbeidsforholdene i klesproduksjonen. Markedsrådet mente vedtaket manglet tilstrekkelig lovhjemmel. Forbrukertilsynet kan ikke overprøve vedtaket, men vil vurdere implikasjonene for fremtidig arbeid med åpenhetsloven. Framtiden i våre hender påpeker at selskapet fortsatt har brutt loven og oppfordrer til fortsatt åpenhet om menneskerettigheter.
4 måneder siden
Priskrigen i dagligvarebransjen har ført til at tynnribbe nå selges billigere enn hundemat. Lavpriskjedene Kiwi, Extra og Rema 1000 selger ribbe for 44,90 kr per kilo, noe som er under innkjøpspris. Dette er positivt for de med dårlig råd, men kan føre til overforbruk og matsvinn. Enkelte mener at hyppige tilbud er et problem og at jevne priser ville vært bedre. Dagligvarekjedene selv bekrefter at de selger ribbe med tap for å lokke kunder. De oppfordrer likevel kundene til å ikke handle mer enn de trenger.
4 måneder siden
En Coop-kunde reagerte på et tilbud på pasta med kun 60 øre rabatt, noe kunden oppfattet som lite. Coop forsvarer sin prisstrategi, men innrømmer at rabatten kan virke liten. De understreker at de ønsker å være åpne om prisendringer. Forbrukertilsynet påpeker at det er villedende å markedsføre noe som et tilbud uten en reell rabatt, og at førprisen skal være den laveste prisen de siste 30 dagene. Coop Mega hevder de justerer priser for å være billigst og at alle prisendringer skal kommuniseres.
4 måneder siden
Sverige vurderer å forby nettbutikkene Temu og Shein, kjent for billige klær og varer. Dette kommer etter en undersøkelse som viser at mange svensker planlegger å kjøpe julegaver derfra. I Norge er et slikt forbud ikke aktuelt, selv om regjeringen deler bekymringen rundt bærekraft. Nordmenn handler i stor grad fra utenlandske nettbutikker, med Temu på topp. Regjeringen oppfordrer til mer bærekraftig handel, mens miljøorganisasjoner krever strengere tiltak som regler og avgifter. Frankrike vurderer forbud mot annonsering og økt moms for disse nettbutikkene.
4 måneder siden
KrF kritiserer dagligvarebutikkene for priskrig på juleøl, der priser har falt ned mot 18,60 kroner per halvliter. De mener dette er uansvarlig og ikke tar hensyn til barn. Unge Høyre forsvarer priskrigen, og mener det er positivt for folk med stram økonomi. De mener også at butikkene må få lov til å sette ned prisene på øl, på lik linje med andre varer. Rødt-politiker Mímir Kristjánsson, kjent som en ølhund, advarer også mot priskrigen. Han mener at alkohol bør koste litt, og at butikkene bruker priskrigen for å lokke kunder til å kjøpe andre varer.