Medier kritiseres for stereotypier om kvinner i finans og filosofi
12 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
12 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Norske medier kritiseres for å forsterke stereotypier om kvinners manglende interesse for finans og filosofi. Dette bidrar til polarisering og vanskeliggjør arbeidet med å oppnå kjønnsbalanse i viktige samfunnsområder.
Et debattinnlegg fra «Ung Debatt» kritiserer norske mediers gjentatte fremstilling av kvinner som uinteresserte i finans og formuesskatt. Artikkelen peker på eksempler som en Aftenposten-sak om gutter som leser Friedrich Nietzsche, hvor influencer Snorre Klanderud generaliserer om kvinners fokus på mellommenneskelige relasjoner. Videre kritiseres NRK for å portrettere kvinnelige BI-studenter som uvitende om formuesskatt, i kontrast til mannlige studenter inspirert av Spetalen.
Artikkelforfatteren, som selv studerer finans med bakgrunn i statsvitenskap og filosofi, mener denne generaliseringen er urettferdig og polariserende. Hun understreker at kunnskap om penger er en avgjørende form for makt, og at kvinners representasjon er essensiell for mangfold i beslutningsprosesser, et feministisk prosjekt som strekker seg tilbake til Mary Wollstonecraft.
Selv om kjønnsbalansen i finans og filosofi er skjev, jobber bransjen aktivt med rekrutteringsinitiativer, blant annet gjennom Kvinner i finans-charteret, NBIM (Oljefondet), Handelshøyskolen BI og Nordnet. Medienes stereotypier vanskeliggjør dette arbeidet, og en bedre balanse vil gagne samfunnet som helhet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!