Oslo byråd for miljø og samferdsel ønsker å erstatte dagens bompengesystem med veiprising, hvor bilister betaler per kilometer. Byråden mener dette er mer rettferdig, da dagens system lar noen slippe bompenger grunnet bosted.
Regjeringen har satt prosjektet på vent, noe byråden kritiserer. En seniorforsker i SINTEF støtter forslaget, og mener det vil være et godt verktøy for trafikkstyring og personvern.
Kostnadene vil variere basert på biltype, kjøretidspunkt og lengde, slik at miljøvennlige kjøretøy og de som unngår rushtiden kan komme bedre ut.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Oslo kommune vurderer å innføre forbud mot fossildrevne varebiler i indre by fra 2027 eller 2028. Samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) ønsker fortgang i å etablere nullutslippssoner for å redusere utslipp fra varetransport. Ingeborg Bjørnevik (Frp) kritiserer forslaget og mener det vil føre til kaos og ramme næringslivet, da elvarebiler har begrenset rekkevidde og ladeinfrastrukturen er mangelfull. Hun viser til tidligere problemer med innfasing av elektriske busser og mener en slik endring må balansere miljøhensyn med økonomisk bærekraft.
19 dager siden
Regjeringen svarer på kritikken om trafikkproblemer på E18 vest for Oslo med forslag om egne felt for tungtrafikk og samkjøring. Et tungtrafikkfelt er planlagt mellom Asker og Holmen, mens et samkjøringsfelt for elbiler med minst to personer foreslås mellom Holmen og Sandvika. Samferdselsministeren sier tiltakene skal bedre trafikkflyten etter stengingen av Ring 1. Statens vegvesen anbefaler tiltakene, og departementet opplyser at fartsgrensen i tungtrafikkfeltet vil variere. Forslagene skal på høring etter påske, og de nye feltene er planlagt åpnet sommeren 2025.
24 dager siden
Oslo vurderer å begrense bruken av Hammersborgtunnelen til kollektivtrafikk og nødetater når den gjenåpnes i 2027. Samferdselsbyråd Marit Vea (V) mener byen har klart seg fint uten biltrafikk gjennom sentrum etter at tunnelen ble stengt i 2024. Fremskrittspartiet er sterkt imot forslaget, og mener det vil ramme bilister, mens tidligere byrådsleder Raymond Johansen (Ap) støtter Venstres initiativ. Tunnelen er en del av Ring 1 og er stengt for ombygging for å sikre Regjeringskvartalet mot terror.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avviser å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler på E18 i Asker og Bærum i ukedagene, til tross for omfattende køproblemer som følge av byggearbeid på Ring 1 i Oslo. Elbilforbudet, innført i mai 2024, har ifølge ministeren forbedret fremkommeligheten for busser og redusert biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Ordførerne i Asker og Bærum uttrykker skuffelse og mener tiltakene har skapt kø og økt trafikk på lokale veier, noe som går ut over trafikksikkerheten. Ministeren foreslår i stedet et tungtrafikkfelt og et samkjøringsfelt for elbiler med minst to passasjerer mellom Holmen og Sandvika som delvise løsninger. Frps samferdselspolitiske talsperson kritiserer også tiltakene og foreslår sambruksfelt som alternativ. Debatten fortsetter om hvordan køproblemene best kan løses uten å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler i ukedagene.
2 måneder siden
Nettavisen melder at 930 millioner kroner i bompengeinntekter ikke ble brukt i Oslo-området i fjor. NAF reagerer kraftig og mener det gir inntrykk av at bilistene kun er en melkeku, og foreslår å senke takstene inntil pengene brukes. Oslo kommune avviser kritikken og sier alle bompengene blir satt i arbeid, men erkjenner at utgiftene fordelte seg annerledes enn forventet. Forsinkelser i store prosjekter som Fornebubanen er en viktig årsak til at pengene ikke er brukt. MDG etterlyser mer ambisiøse planer for å bruke bompengene.
3 måneder siden
Oslo kommune har økt prisen for gatelading av elbil med opptil 75 prosent på dagtid, mens nattprisen enten er uendret eller redusert. Elbilforeningen kritiserer prisøkningen og mener den er ufornuftig, da den rammer de som er avhengig av gatelading. Kommunen begrunner prisøkningen med at det skal være sirkulasjon på ladeplassene og at det ikke skal være billigere å lade enn å parkere. Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea, mener at elbilister fortsatt har en god og rimelig pakke med rabatter på parkering og bompenger, men bruker selv elsykkel i hverdagen.
1 måned siden
Oslo byråd ønsker å flytte utenlandsferjene til Kongshavn, og mener Vippetangen hindrer byutvikling og vil føre til trafikkaos. Oslo Havn er uenig og vil samle ferjene på Vippetangen, da de mener Kongshavn vil gå på bekostning av godshåndtering og miljøhensyn. Byrådets anbefaling er presentert for bystyret, men en endelig løsning kan ligge 10-15 år frem i tid.
18 dager siden
For å redusere køproblemene på E18 vest for Oslo planlegger Samferdselsdepartementet å etablere et tungtrafikkfelt mellom Asker og Holmen, samt et samkjøringsfelt for elbiler mellom Holmen og Sandvika. Norges Lastebileier-Forbund støtter i utgangspunktet tiltaket, men regionsjef Kristian Bjerke mener at effekten for nyttetransporten vil reduseres dersom tungtrafikkfeltet deles med elbiler. Han viser til gode erfaringer med egne tungbilfelt på E6. Bjerke understreker at godstransport er avgjørende, og at selv korte tungtrafikkfelt vil ha en positiv effekt i rushtiden.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler bompengeutgifter for bilister i Norge, særlig i vinterferien. E6 gjennom Gudbrandsdalen er fortsatt dyrest, men er litt billigere etter at noen bommer er fjernet. Samtidig planlegges nye bommer nord for Moelv. Finnmark er uten bompenger. Alternative ruter rundt Oslo kan redusere kostnadene. Elbileiere må ha Autopass-avtale og bombrikke for å få rabatt.
3 måneder siden
Regjeringen åpner flere kollektivfelt for elbiler i helgene rundt Oslo etter kritikk for lange køer. Stengningen av Ring 1 i forbindelse med byggingen av nytt regjeringskvartal har ført til økt trafikkbelastning på andre veier. For å avhjelpe situasjonen, åpnes nå flere strekninger på E6, E18 og Ring 3 for elbiler i helgene. Tillatelsen gjelder fra lørdag kl. 00.00 til søndag kl. 23.59, og skilting forventes å være på plass innen midten av februar. Elbilister oppfordres til å være oppmerksomme på skiltingen før de benytter kollektivfeltene.
2 måneder siden
Oslo Taxi og Norges Taxiforbund er sterkt kritiske til en ny bestillingsløsning for taxi på Oslo S, som de mener omgår den nylig innførte maksimalpris-forskriften. De hevder at de nye automatene er et fordyrende mellomledd som vil føre til høyere priser for kundene. Bane Nor har inngått en avtale med selskapet Fast Travel, som også står for taxibestillinger på Gardermoen, uten at det har vært en anbudsprosess. Taxiforbundet frykter at dette vil føre til en rekke gebyrer for drosjeeierne, og at ordningen vil spre seg til andre steder i landet. Fast Travel slår tilbake og hevder at deres system gir lavere priser og løser kaoset på togstasjoner og flyplasser. De mener søksmålet er et forsøk på å hindre konkurranse.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har avvist at E18 skal tilbake til tidligere trafikkmønster med full åpning av kollektivfeltet mot Oslo. Elbilforbudet i kollektivfeltene, innført 6. mai 2024, har ifølge ministeren bidratt til bedre fremkommelighet og høyere hastighet for busstrafikken, samt redusert biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Nygård understreker at bussene fortsatt har prioritet i kollektivfeltene, og at kommunene Asker og Bærum må selv arbeide for å bedre køsituasjonen og legge til rette for et bedre kollektivtilbud.
3 måneder siden
Prisen for å lade elbil på kommunale gateplasser i Oslo har økt med 75 prosent på dagtid, fra 20 til 35 kroner per time. Oslo kommune begrunner prisøkningen med at de ønsker å sikre sirkulasjon på ladeplassene og hindre at de brukes som parkeringsplasser. Elbilforeningen kritiserer økningen og mener den er ufornuftig og at politikerne ikke forstår behovet for gatelading. Beboerparkering har også blitt dyrere, men økningen er størst for fossilbiler. Kommunen forventer å hente inn 40 millioner kroner med de nye prisene.
3 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård åpner fem kollektivfelt rundt Oslo for elbiler i helgene etter kritikk for lange køer. Stengningen av Ring 1 i Oslo sentrum har ført til økt trafikk på andre veier. Tidligere er en strekning mellom Asker og Lysaker åpnet for elbiler i helgene. De nye strekningene inkluderer deler av E6, E18 og Ring 3. Elbiler kan benytte kollektivfeltene fra lørdag kl. 00.00 til søndag kl. 23.59, så snart skiltene er på plass, forventet innen midten av februar. Bilister må være oppmerksomme på skiltingen.
3 måneder siden
Oslo og Bergen har klart å stanse veksten i biltrafikken, mens Trondheim og Nord-Jæren opplever økning til tross for statlige midler. Bybanen i Bergen og kollektivsatsing i Oslo har bidratt til nullvekst. Samtidig øker trafikken i flere andre byer og distrikter, og det er et økende krav om at ubrukte midler fra byvekstavtalene kan brukes for å bedre kollektivtilbudet og redusere bilbruken utenfor storbyene. En forsker understreker at både gode kollektivtilbud og restriktive tiltak er nødvendig for å oppnå nullvekst. Samferdselsdepartementet åpner for flere byvekstavtaler i fremtiden.